یک " فرمان" پرمفهوم در "خلیج فارس"

سرمقاله

یادکردن از مناسبت های تقویمی و بزرگداشت روزهای خاصی از سال برای زنده نگه داشتن نام و مفاهیمی همچون "خلیج فارس" بسیار ارزشمند و ضروری است. تا با یادآوری آن به خود، متوجه باشیم که چه میراث و تمدنی را محافظت می کنیم

یک " فرمان" پرمفهوم در "خلیج فارس"

 

یادکردن از مناسبت های تقویمی و بزرگداشت روزهای خاصی از سال برای زنده نگه داشتن نام و مفاهیمی همچون "خلیج فارس" بسیار ارزشمند و ضروری است. تا با یادآوری آن به خود، متوجه باشیم که چه میراث و تمدنی را محافظت می کنیم.
البته که برگزاری همایش ها و ساخت کلیپ و سرودهای حماسی می تواند در زنده نگه داشتن و تاکید بر جایگاه و اهمیت نام  "خلیج فارس" موثر باشد. اما آنچه بیش از برگزاری همایش و  بزرگداشت های تقویمی اهمیت دارد، گام هایی موثر در ارتقای جایگاه "خلیج فارس " می باشد. خلیج فارس تنها یک جغرافیای آبی نیست و نباید دغدغه ما صرف تاکید بر نام آن باشد. خلیج فارس منطقه ای است که دارای جمعیتی سنتی است که سالهاست همسایه این آب های نیلگون هستند، اما آنطور که باید در شأن همنشینان "خلیج فارس" نیست.
امروز همسایگان ایران در خلیج فارس علیرغم محصور بودن در آب های بین المللی و نداشتن مرزهای زمینی با دیگر کشورها، توانسته اند خود را به رشدی از توسعه اقتصادی برسانند که برخی از آنها تبدیل به قطب اقتصادی منطقه و پلی برای ارتباط تجاری آسیای شرقی و اروپا با کشورهای غرب آسیا شده اند.
برهمین اساس باید به فرمان رهبرانقلاب مبنی بر مسکونی شدن جزایر خلیج فارس اشاره کنیم. ایجاد زیرساخت های رفاهی و مسکونی برای جزایر ایرانی خلیج فارس، گام بسیار مهمی در زمینه اقدامات عملی برای حفظ نام و پایندگی خلیج فارس است. مسکونی شدن جزایر ایرانی خلیج فارس از جهات بسیاری موجب می تواند برای کشور و جایگاه خلیج فارس در عرصه بین المللی اهمیت داشته
باشد.
ایجاد امکانات و زیرساخت های سکونتی و حضور قشری از هموطنان بومی و جنوبی کشور در این مناطق می تواند به لحاظ امنیتی به دنیا نشان دهد که ایران درصدد ایجاد ثبات در منطقه خلیج فارس می باشد و می تواند از غلظت فضای نظامی این منطقه بکاهد. همچنین
سال هاست که بین ایران و برخی کشورهای منطقه بر سر جزایر خلیج فارس مناقشاتی وجود دارد که با سکونت بومی در این جزایر می تواند مهر باطلی بر داعیه های این چنینی بزند.
همچنین با توجه به مسئله سوق الجیشی جزایر ایرانی در خلیج فارس برای امنیت استراتژیک کل کشور، با مسکونی نمودن آنها می توان به دنیا نشان داد که ایران در خلیج فارس چیزی جز ثبات و امنیت ملی خود را دنبال نمی کند و از این جهت هرگونه چشم طمع و یا حادثه آفرینی در این منطقه را برخلاف ثبات و آرامش منطقه می داند.
بارونق گرفتن زندگی در جزایر ایرانی خلیج فارس و انتقال سرمایه های دولتی و خصوصی در این مناطق می توان چشم اندازی برای تبدیل شدن این جزایر به قطب تجاری و گردشگری داخلی و خارجی، ترسیم کرد و از این طریق علاوه بر اثبات حاکمیت ایران براین جزایر، اقدامی موثر درجهت ماندگار ساختن نام خلیج همیشه فارس برای همسایگان جنوبی و کشورهای جهان، نمود.

hamidasgari2020@yahoo.com