حجم سرمایه گذاری خارجی به ۶ میلیارد و ۵۱ میلیون دلار رسید

وزیر اقتصاد:

وزیر اقتصاد گفت:۳۵۶ طرح سرمایه گذاری خارجی به ارزش ۶ میلیارد و ۵۱ میلیون دلار مجموع سرمایه گذاری خارجی از ابتدای فعالیت دولت تا فروردین ۱۴۰۲ بوده است.

حجم سرمایه گذاری خارجی به ۶ میلیارد  و ۵۱ میلیون دلار رسید

وزیر اقتصاد گفت:۳۵۶ طرح سرمایه گذاری خارجی به ارزش ۶ میلیارد و ۵۱ میلیون دلار مجموع سرمایه گذاری خارجی از ابتدای فعالیت دولت تا فروردین ۱۴۰۲ بوده است.
به گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی، سید احسان خاندوزی در گردهمایی رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور که با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر امورخارجه و رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب همه را توجه دادند که در کار تغییر نسبت به نظم پیشین هستیم، لازمه این نگاه و بصیرت نسبت به شرایط بین الملل این است که در دو زمینه، راهبرد و ترتیبات اجرایی خود را مهیا کنیم.
وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: به نظر می‌رسد در جانمایی جدید در نظم جدید همچنان راهبرد دقیق که مبتنی بر تقسیم کار نهادی و بین المللی باشد روی میز سیاستگذار نداریم.
وی گفت: در ترتیبات اجرایی نیز مرکب و بستر پیشبرد راهبرد، مرکبی نیست که ما را با سرعتی که در عصر جدید وجود دارد ما را به اهداف برساند.
خاندوزی خاطرنشان کرد: در بخش راهبرد در وزارت اقتصاد تلاش کردیم، راهبرد حوزه تخصصی خود را در یک جا مدون کنیم.
وزیر اقتصاد ادامه داد: برنامه جامع مقابله با تحریم‌ها را تدوین و در اختیار رئیس جمهور قرار دادیم و موافقت شده تا پس از اینکه نظر دو، سه دستگاه مرتبط با این سند اخذ شود در جلسه سران سه قوه مطرح و مورد تأیید نهایی قرار گیرد.
وی تصریح کرد: بروکراسی اداری و ترتیبات اجرایی به قدر کافی انعطاف پذیر نیستند و تحرک لازم را برای محقق کردن اهداف ندارند.
خاندوزی با بیان اینکه در حوزه تخصصی، تمرکز ما بر سرمایه گذاری خارجی است که نسبت به دوره مشابه گذشته دستاوردها و خروجی‌های قابل دفاعی داشته باشیم، اظهار کرد: حجم سرمایه گذاری‌های جذب شده به طور مشخص پروژه ایران و سوریه، ایران و روسیه در بخش انرژی و سایر بخش‌ها در زمینه محقق شدن تحرک بیشتری داشته است؛ همچنین مکانیسم جدید تأمین مالی با چین و معرفی پروژه‌های اولویت دار شروع شده است.
وی گفت: در موضوع مدل جدید سرمایه گذاری‌هایی که دانش فنی جمهوری اسلامی ایران بتواند به عنوان سرمایه ثبت و ارزش گذاری کند بحث‌های خوبی صورت گرفته است.
خاندوزی بیان کرد: علی رغم اینکه در حوزه سرمایه گذاری خارجی سخت گیرانه عمل شد و ۴۵ طرح را ابطال کردیم، ۳۵۶ طرح سرمایه گذاری خارجی به ارزش ۶ میلیارد و ۵۱ میلیون دلار مجموع سرمایه گذاری خارجی از ابتدای فعالیت دولت تا فروردین ۱۴۰۲ داشتیم.
وزیر اقتصاد با اشاره به پیگیری و پیچیدگی‌های سخت پروژه‌ها در داخل کشور افزود: همانطور که در وزارت اقتصاد تمرکز بر تسهیل محیط کسب و کار داشتیم و تسهیل مقررات و مجوزها برای داخل کشور را انجام دادیم؛ در حوزه خارجی هم تلاش داریم فرایند آسان‌تری را پیگیری کنیم، اما متأسفانه در این زمینه با دستگاه‌های داخلی اصطکاک وجود دارد.