افزایش شدید مصرف آب همزمان با خانه‌تکانی شهروندان تهرانی

افزایش شدید مصرف آب همزمان با خانه‌تکانی شهروندان تهرانی



میزان مصرف آب در استان تهران طی روز‌های اسفندماه و خانه‌تکانی شهروندان، افزایش بی‌رویه داشته است؛ در حالی که بارش‌های اخیر هنوز تاثیری بر تامین آب سد‌های استان نداشته و این مصرف بی‌رویه می‌تواند مشکلات فراوانی برای منابع آبی به همراه داشته باشد.
به گزارش دانشجو، امسال وضعیت منابعی آبی همچنان تحت تاثیر سومین پاییز خشک سال‌های اخیر قرار دارند و به خصوص در تهران این شرایط بسیار بدتر گزارش شده است. این شرایط آبی در حالی است که مصرف آب شهروندان در این روز‌ها و برای خانه‌تکانی افزایش شدیدی داشته است.
گزارش اخیر دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور موجودی سد‌های پنج‌گانه تهران شامل، ماملو، لتیان، لار، امیرکبیر و طالقان از ابتدای سال آبی جاری تا
 ۶ اسفندماه به ۲۲۳ میلیون مترمکعب رسیده که نسبت به سال گذشته
۲۸ درصد کاهش دارد.
وضعیت بارندگی‌های استان تهران از ابتدای سال آبی جاری تا ۵ اسفند به این‌گونه است که ۱۰۳و ۵ میلیمتر بارش داشته که در مقایسه با دوره بلندمدت ۵۴ساله با بارش ۱۴۹و ۶ میلیمتر ۳۱ درصد کاهش دارد.
بارش‌های امسال تهران همچنین نسبت به دوره مشابه پارسال که ۱۱۷و
 ۸ میلیمتر بارش داشته کاهش ۱۲ درصدی را نشان می‌دهد.
این شرایط مخازن و سد‌های تهران در حالی است که میزان مصرف آب در این کلان‌شهر افزایش بی‌رویه پیدا کرده است و مصرف آب در تهران هیچ تناسبی با مقدار بارندگی‌ها و میزان ذخایر ندارد.
جالب است بدانیم در بیشتر استان‌های کشور سهم شرب از آب مصرفی کشور بین ۷ تا ۱۰ درصد است، اما در تهران ۴۵ الی ۵۰ درصدی مصرف آب مربوط به حوزه شرب و بهداشت است و این موضوع اهمیت تامین آب را دوچندان کرده است.
 مصرف آب شهر تهران اکنون برابر با ۴۳ هزار لیتر بر ثانیه شده
در همین باره مدیر دفتر بهره‌برداری و توسعه شبکه توزیع و کاهش آب بدون درآمد گفت: مصرف آب شهر تهران اکنون برابر با ۴۳ هزار لیتر بر ثانیه شده درحالی‌که تولید آن اکنون به میزان ۳۷ هزار لیتر بر ثانیه است و این به معنای آن است که شهروندان بیش از تولید آب مصرف می‌کنند.