زمان بهره برداری از پروژه رشت- کاسپین

سال آینده؛

پروژه ریلی رشت –کاسپین -انزلی به عنوان بخشی ازطرح ریلی قزوین -رشت -انزلی و آخرین پازل از کریدور جنوب به شمال محسوب می شود که می‎تواند در تجارت کشور و منطقه خاورمیانه تحولی بزرگ ایجاد کند.

زمان بهره برداری از پروژه رشت- کاسپین

 


پروژه ریلی رشت –کاسپین -انزلی به عنوان بخشی ازطرح ریلی قزوین -رشت -انزلی و آخرین پازل از کریدور جنوب به شمال محسوب می شود که می‎تواند در تجارت کشور و منطقه خاورمیانه تحولی بزرگ ایجاد کند.
به گزارش مهر، عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت - کاسپین در سال ۸۵ کلید خورد اما از ۸۵ تا ۹۸ فقط سه درصد پیشرفت داشت و عمده کار آن از سال ۹۸ آغاز شده است. اجرای این پروژه علاوه بر اهمیت در حمل و نقل داخلی، بار و مسافر استان گیلان؛ از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آب‌های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران نیز بسیار مهم است.
بر اساس این مصوبه، تهیه برنامه عملیاتی سه ساله به منظور یکپارچه سازی مدیریت ترانزیت و افزایش بهره وری خطوط قبلی و خطوط جدید در طرح جهش کریدور ترانزیتی شمال جنوب با هدف رشد ظرفیت ترانزیتی کریدور به ۳۰ میلیون در سال نیز، بر عهده وزارت راه و شهرسازی است.
طبق این مصوبه، سازمان برنامه و بودجه باید نسبت به تأمین کل منابع لازم برای تکمیل راه آهن رشت کاسپین ظرف مدت حداکثر ۲ هفته و وزارت راه و شهرسازی نسبت به اتمام این پروژه تا پایان سال جاری اقدام نماید.
همچنین وزارت راه و شهرسازی به منظور اجرای پروژه های احداث راه آهن رشت آستارا، تکمیل
راه آهن چابهار زاهدان و احداث راه آهن زاهدان سرخس از طریق ترک تشریفات اقدام کند.
 سال آینده پایان پروژه رشت- کاسپین
محمد منجمی، سرپرست اداره کل راه آهن منطقه ۲ کشوری در خصوص خبر منتشر شده مبنی بر پایان سال پروژه رشت- کاسپین به پایان می‌رسد به مهر گفت: در حال حاضر حدود ۷۵ درصد پروژه به پایان رسیده است با توجه به اینکه این پروژه نیاز به اعتبار دارد وزیر راه و شهرسازی اعتبار لازم برای اتمام پروژه را به سازمان برنامه بودجه تحویل داده است و اگر تا پایان سال این اعتبار تخصیص داده شود می‌توان گفت این پروژه تا سال آینده به پایان خواهد رسید.
وی در ادامه بیان کرد: اگر اعتبار به این پروژه داده نشود شرکت برای وام از طریق بانک مسکن اقدام کرده است و در صورت عدم پرداخت اعتبارات بانک مسکن وام خواهد و این پروژه ادامه پیدا خواهد.
سرپرست اداره کل راه آهن منطقه ۲ کشوری در پایان به مهر گفت: تا آخر خرداد ماه ۱۴۰۲ فاز یک این پروژه به پایان خواهد رسید و اتمام پروژه با توجه به تأمین مصالح؛ روسازی لازم در بهترین حالت با توجه به شرایط تورمی موجود این پروژه تا پایان سال ۱۴۰۲ به پایان خواهد رسید.
خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص خبر منتشر شده مبنی بر پایان سال پروژه رشت- کاسپین به پایان خواهد رسید به مهر گفت: از اول گفته شده این پروژه تا خرداد ماه سال ۱۴۰۲ به اتمام نخواهد نرسید با توجه به اینکه در حال حاضر حدود ۷۸ درصد پروژه تمام شده است امکان ندارد تا پایان سال به پایان برسد.
وی در پایان گفت: با توجه به اینکه این پروژه نیاز به اعتبار دارد و تازه مصالح برای این کار تهیه شده بنابراین تازه پروژه دوباره شروع شده است بنابراین تا آخر بهار نباید انتظار داشت که این پروژه به پایان برسد.