مریوان؛ نگین گردشگری کردستان قسمت دوم و پاياني

پل گاران یکی دیگر از مکان‌های تاریخی و ارزشمند کردستان است و در فاصله ۱۰ کیلومتری از شمال‌شرقی شهرستان مریوان و در جاده «گاران-تیژتیژ» قرار گرفته است؛ در گذشته با استفاده از این پل، شهر «سنندج» به شهر «مریوان» متصل می‌شد.گفته می‌شود قدمت این سازه تاریخی متعلق به دوران حکومت ساسانیان است و تا سال ۱۳۲۰ از آن استفاده می‌شد.


 پل گاران
پل گاران یکی دیگر از مکان‌های تاریخی و ارزشمند کردستان است و در فاصله ۱۰ کیلومتری از شمال‌شرقی شهرستان مریوان و در جاده
«گاران-تیژتیژ» قرار گرفته است؛ در گذشته با استفاده از این پل، شهر «سنندج» به شهر «مریوان» متصل می‌شد.گفته می‌شود قدمت این سازه تاریخی متعلق به دوران حکومت ساسانیان است و تا سال ۱۳۲۰ از آن استفاده می‌شد.
 ارتفاعات چهل چشمه
چهل چشمه نام یکی از کوه‌های سر به فلک کشیده کردستان است که در نزدیکی مریوان واقع شده است؛ این کوه با ارتفاعی نزدیک به ۳ هزار و ۱۴۰ متر از سطح دریا، در شمال‌شرقی این شهر قرار گرفته است و متشکل از ۲۰ قله دیگر است.
 جاده دور دریاچه زریبار و حضور لک‌لک‌های مهاجر در اطراف این دریاچه
از جاذبه‌های دیگر گردشگری مریوان جاده دور دریاچه لستکه مانند حلقه‌ای، دور زریبار کشیده شده است.
مردم و مسافران از این جاده سیاحتی برای تفریحات خود استفاده می‌کنند. در حاشیه این جاده ۶ روستا قرار گرفته که عبارتند از: روستا‌های برده‌رشه، ینگیجه، کانی سپیکه، پیرصفا، دره‌تفی، نی و کانی سانان که طبیعت بکر این روستا‌ها و همچنین سرسبزی و چشمه‌های آب فراوان در کنار دریاچه، زیبایی خاصی را به آن بخشیده که توجه هر رهگذری را به خود جلب می‌کند؛ دره‌تفی یکی از این روستا‌ها است که معروف به روستای لک‌لک‌ها بوده و در ۱۵ کیلومتری شهر مریوان واقع شده است؛ این روستا در اوایل اسفندماه هرسال میزبان لک‌لک‌های مهاجری است که هزاران کیلومتر را پرواز می‌کنند تا بر آشیانه گرمی که مردم روستا‌های اطراف زریبار به‌ویژه روستای دره‌تفی آن‌را ساخته‌اند بنشینند.
 مراکز خرید شهری
یکی از دلایل اصلی انتخاب شهر مریوان برای مسافرت انگیزه خرید کالا و اجناس خارجی به قیمت ارزان است و خیابان‌های اصلی شهر و بازاری سرپوشیده موسوم به بازار اورامی‌ها از مراکز خرید این شهر هستند.
 سوغاتی‌های معروف مریوان
بهترین سوغاتی که از شهر مریوان می‌توانید برای اقوام و دوستان‌تان بخرید، عسل طبیعی آن است. مریوان به خاطر کوهستانی بودن و سرسبزی، عسل‌های طبیعی خوبی دارد که در اکثر مغازه‌های داخل شهر نیز می‌توانید آن‌را تهیه کنید. از دیگر سوغاتی‌های مریوان می‌توان به کلاش، شال‌های دستباف و محصولات چوبی دست‌ساز اشاره کرد.
 مریوان، شهر جهانی کلاش
از جمله این پتانسیل‌ها هنر کلاش‌بافی است؛ «کلاش» همان گیوه محلی یا پای‌افزار کُردی است که صد‌ها سال پیش مردم این منطقه از الیاف طبیعی آن‌را ساخته و استفاده کرده‌اند؛ ثبت این شهرستان به‌عنوان شهر جهانی کلاش، موجب معرفی بیشتر، ماندگاری و حمایت از هنرمندان این رشته شد.
*خبرگزاری صداوسیما