مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران: ایرانی ترین پالایشگاه پارس جنوبی راه اندازی می شود

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران: ایرانی ترین پالایشگاه پارس جنوبی راه اندازی می شود

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران  گفت: برنامه ریزی شده تا سال ۱۴۰۸ تولید گاز کشور ۵۰۰ میلیون متر مکعب اضافه شود که ۱۲۰ میلیون متر مکعب از این میزان مربوط به توسعه میدان گازی کیش است
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت ملی نفت ایران، محسن خجسته مهر، با حضور در برنامه "صف اول" شبکه خبر سیما به دستاوردهای شرکت ملی نفت اشاره کرد و افزود: بلوغ صنعت نفت و شرکت ملی نفت ایران تقریباً از بعد از انقلاب اسلامی شروع شده است. ۶۵ درصد تولید تجمعی مربوط به بعد از انقلاب است که هم اکتشاف جدید رقم خورده، هم توسعه و هم تولید و زنجیره تأمین ساخت کالا نیز اتفاق افتاده است.وی ادامه داد: اکنون ۴۰۰ مخزن نفتی و گازی داریم. بیش از یک میلیارد متر مکعب در روز تولید گاز در کشور داریم که حاصل بلوغ و تکامل صنعت نفت ایران بعد از انقلاب است. در تاریخ صنعت نفت قبل از انقلاب، کارشناسی و مدیریت نقشی نداشت. امروز در چهل و چهارمین سال پیروزی انقلاب اسلامی صنعت نفت استقلال یافته و توانمند داریم. در ساخت، نصب، راه اندازی، بهره برداری و تولید، توانمندی داخلی داریم و حتی پروژه‌های فراسرزمینی هم اجرا می‌کنیم.
خجسته مهر با بیان اینکه میدان گازی کیش از میادین بزرگ گازی کشور بعد از پارس جنوبی است، ادامه داد: این میدان با وسعت ۷۷۵ کیلومتر مربع که در عمق ۳ کیلومتری خلیج فارس قرار دارد. قرارداد فاز اول توسعه این میدان را منعقد کرده‌ایم که بر اساس آن ۲۸ میلیون متر مکعب گاز و ۱۱ هزار بشکه میعانات گازی تولید و به عسلویه منتقل می‌شود.
 استقرار دو دکل حفاری در میدان کیش
معاون وزیر نفت افزود: دو دکل شرکت ملی حفاری در میدان کیش مستقر است که بزودی کار حفاری را آغاز می‌کند و ما بسرعت قرارداد فاز اول آن را تنفیذ کردیم و کار معطل شرایط تحریم و…نماند.
وی تصریح کرد: با توجه به مصارف رو به رشد گاز در کشور تصمیم سریع برای توسعه این میدان گرفتیم که طی ۱۴ ماه با سرمایه گذاری ۹۰۰ میلیون دلاری، ۲۸ میلیون متر مکعب به شبکه سراسری گاز تزریق می‌شود.
خجسته مهر افزود: توسعه میدان گازی کیش در ۴ فاز انجام می‌شود که به موجب آن روزانه ۱۲۰ میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده خواهد شد. برای این کار به ۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم.
 ایرانی ترین پالایشگاه پارس جنوبی راه اندازی می‌شود
معاون وزیر نفت با بیان اینکه آخرین پالایشگاه پارس جنوبی در روزهای آتی به بهره برداری می‌رسد و سرمایه گذاری حدود ۲.۵ میلیارد دلار در آن انجام شده است، گفت: پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی ایرانی ترین محسوب می‌شود که ۷۰ درصد تجهیزات آن ایرانی است. با تکمیل این پالایشگاه
۴۲ میلیون متر مکعب به ظرفیت پالایشی گاز اضافه می‌شود.
وی با بیان اینکه از زمان شروع به کار دولت سیزدهم در میدان مشترک نفتی آزادگان ۳۶ حلقه چاه جدید به تولید آمد و افزایش تولید را شاهد بودیم، گفت: باید این کارآمدی را داشته باشیم که از حداکثر توان مالی داخل کشور هم استفاده کنیم و بر این اساس با یک ایده جدید بانک‌ها به عنوان سرمایه گذار به میدان آمدند.