معاون سازمان سرمایه‌گذاری: فاینانس راه‌آهن تهران-قم-اصفهان هنوز آغاز نشده‌ است

معاون سازمان سرمایه‌گذاری: فاینانس راه‌آهن تهران-قم-اصفهان هنوز آغاز نشده‌ است

معاون سازمان سرمایه‌گذاری درباره تامین مالی پروژه برقی سازی راه‌آهن تهران-قم-اصفهان و استفاده از فاینانس چینی اظهار داشت: براساس اطلاعاتم تاکنون مراحل فاینانس این پروژه آغاز نشده‌ و گویا مشکلاتی در قرارداد وجود دارد اما مراحل و روال آن در حال انجام است.
مسعود براتی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره جزییات سرمایه‌گذاری خارجی در پروژه راه‌آهن سرخس اظهار داشت: ارزش فاز اول این قرارداد
۴٠ میلیون دلار است که سرمایه‌گذار چینی به این پروژه ورود کرده‌ و از طرف ایران هم آستان قدس رضوی در این پروژه ورود کرده است.
وی درباره ارزش کل قرارداد با چینی‌ها و میزان سرمایه‌گذاری شرکت چینی در این پروژه گفت:ارزش این پروژه در مجموع ۴٠٠ میلیون دلار است که قرارداد آن از سه ماه گذشته منعقد شد.
معاون سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی افزود: مدت زمان اجرای کامل این قرارداد حدود یک سال برآورد می‌شود و منابع ۴٠٠ میلیون دلاری در طول این یک سال بصورت تدریجی وارد پروژه خواهد شد. دوره جذب سرمایه از نقطه شروع قرارداد تا کامل شدن آن و نقطه آغاز اجرای عملیاتی پروژه طول می‌انجامد و همانطور که گفته شد مدل تامین منابع، سرمایه‌گذاری است.براتی همچنین درباره تامین مالی پروژه برقی سازی راه‌آهن تهران-قم-اصفهان و استفاده از فاینانس چینی اظهار داشت:براساس اطلاعاتم تاکنون مراحل فاینانس این پروژه آغاز نشده‌ و گویا مشکلاتی در قرارداد وجود دارد اما مراحل و روال آن در حال انجام است.
وی تاکید کرد: با روسیه هم خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری در دستور کار داریم.در تمام این قراردادها سازمان سرمایه‌گذاری در بحث کلان موضوعات تامین مالی و صدور ضمانت‌نامه‌های دولتی برای آن پروژه‌ها ورود می‌کند. مباحث فنی و علمیاتی این پروژه‌ها برعهده دستگاه‌های تخصصی است.
معاون سازمان سرمایه‌گذاری با اشاره به سقف فاینانس در قانون بودجه گفت:یک بندی درباره تامین مالی در بودجه دیده می‌شود که اجازه می‌دهد تا سقفی تامین مالی دریافت شود که معمولا سقف ٣٠ میلیارد دلار در بودجه دیده می‌شود.