عدم سازگاری رکوردشکنی خودروسازان با کیفیت هوا

اخیراً یکی از خودروسازان داخلی از ثبت رکورد تولید خود(بیش از۴۰۰ هزار دستگاه) از ابتدای سال تا آذرماه خبر داده است و آن را برای صنعت خودروسازی افتخار و دستاوردی بزرگ دانسته است. اگرچه که این آمار و ارقام نیز در جای خود قأبل تأمل است چرا که این رشد عددی سنخیتی با برگزاری قرعه کشی های ماهانه برای تحویل خودروها برای یک سال بعد ندارد.

عدم سازگاری رکوردشکنی خودروسازان با کیفیت هوا

 

اخیراً یکی از خودروسازان داخلی از ثبت رکورد تولید خود(بیش از400 هزار دستگاه) از ابتدای سال تا آذرماه خبر داده است و آن را برای صنعت خودروسازی افتخار و دستاوردی بزرگ دانسته است. اگرچه که این آمار و ارقام نیز در جای خود قأبل تأمل است چرا که این رشد عددی سنخیتی با برگزاری قرعه کشی های ماهانه برای تحویل خودروها برای یک سال بعد ندارد.
اما نکته اصلی اینجاست که امروز در صنعت خودروسازی دیگر تولید عددی مایه دستاورد و رکوردشکنی نیست! بلکه این کیفیت محصولات است که در درجه اول مورد توجه تولید کننده و مصرف کننده قرار می گیرد و بر پایه افزایش کیفیت میزان عددی تولید و فروش برای خودروساز امتیاز و یا افتخار تلقی می شود.
حال خودروسازان داخلی ما باید پاسخ دهند که آیا خودروهایی که تولید می کنند به لحاظ کیفیت هم مطابق با آمار عددی تولیداتشان ارتقا یافته است و قابل دفاع و افتخار هست یا نه؟! با گذر از میزان کیفیت امنیتی خودروهای داخلی با نداشتن استاندارهای جهانی خسارتهای زیادی را رقم زده اند، تنها به بحث آلودگی و سازگاری تولیدات داخلی با کیفیت آب و هوا می پردازیم و انتظار داریم تا خودروسازان در این باره توضیحات خود را ارائه کنند.
 در سه ماهه آخر رکوردشکنی خودروسازان داخلی آلوده ترین روزهای سال (البته تا به امروز) رقم خورده است و در روزهای زیادی تهران به عنوان آلوده ترین شهر جهان به لحاظ میزان آلاینده ها و وضعیت قرمز برای سلامتی تمام اقشار قرار گرفت.
 آیا خودروسازان محترم متوجه سهم حداکثری خود در ایجاد این وضعیت ناسالم برای سلامتی مردم هستند؟! اینکه میزان آلایندگی محصولاتی که تولید می کنند چند برابر محصولات خارجی است در بررسی کارنامه تولیدی و رکوردشکنی های آنها مورد توجه قرار می گیرد. البته که چنین مواردی برای تولید کنندهایی که به صورت انحصاری بازار را در دست گرفته اند زیاد مورد توجه نیست و مصرف کننده کاری از دستش بر نمی آید و تولید کننده فقط رکوردشکنی را تنها در میزان تولید و فروش می داند!.
متأسفانه نهادها و دستگاه های مرتبط نیز علیرغم بیان انتقادات و مخالفت ها با این شیوه خودروسازان نتوانسته اند جلوی این حرکت معیوب را بگیرند و ارتقای کیفی محصولات را در دستور کار تولیدکنندگان داخلی قرار دهند.
با تمام این اوصاف باید اذعان داشت که سلامت جامعه دغدغه اصلی است و باید تمامی دستگاه های مربوطه در کنترل و نظارت بر آلودگی و عوامل تشدید کننده آن پاسخگو باشند.
 اگر قرار باشد سیاست های تولیدی خودروسازان با همین رویه ادامه پیدا کند و تأمین سود حداکثری در قبال کیفیت حداقلی ادامه پیدا کند، جان و سلامت و مال مردم قربانی
عدم مسئولیت پذیری  و چه بسا  ناکارآمدی های مدیریتی در این حوزه
خواهد شد.