یک مقام مسئول: ۱۴۰۳، ایستگاه آخر ابر پروژه چابهار - زهدان

پروژه ریلی چابهار-زاهدان بخشی از بزرگترین کریدور شمال به جنوب است که براساس وعده ها سال ۱۴۰۳ به اتمام می رسد.

یک مقام مسئول: ۱۴۰۳، ایستگاه آخر ابر پروژه چابهار -  زهدان

 


پروژه ریلی چابهار-زاهدان بخشی از بزرگترین کریدور شمال به جنوب است که براساس وعده ها سال ۱۴۰۳ به اتمام می رسد.
به گزارش مهر، پروژه ریلی چابهار به زاهدان با هدف ایجاد یک کریدور شمال به جنوب و اتصال بندر بهشتی به شبکه ریلی طراحی شده، که با
 بهره برداری و افتتاح به ترتیب آسیای میانه و افغانستان را به آب‌های آزاد اقیانوسی متصل می‌کند.
در عین حال، این مسیر ترانزیتی چابهار را به قطب تجارت و ترانزیتی در منطقه تبدیل می‌کند، احداث این خط ریلی در دو بخش شمال و جنوب تقسیم بندی شده که از چابهار آغاز و به زاهدان منتهی می‌شود.
با توجه به نقش بندر چابهار در توسعه ترانزیتی کشور، پروژه راه آهن چابهار-زاهدان می‌تواند سهم این بندر در بخش ترانزیتی کشور را افزایش دهد. برآورد درآمدی این طرح حداقل ۳۰۰ میلیارد تومان در سال در نظر گرفته شده است. از مزایای این طرح اشتغال ۶ هزار و ۳۰۰ نفر در دوره ساخت و اشتغال ۶۰۰ نفر در دوره بهره برداری است. از سوی دیگر باید به این نکته توجه کرد که حمل و نقل ریلی دوستدار محیط زیست و همچنین بار ترافیکی و سوانح جاده‌ای را نیز کاهش می‌دهد.گفتنی است، خط ریلی چابهار زاهدان از آسیای میانه از طریق شرق روسیه به دریای عمان متصل و اهمیت نقش این پروژه بیش از پیش بینی‌ها خواهد بود.
وزیر اقتصاد در نشست خبری اخیر خود با اشاره به پروژه چابهار- زاهدان گفت که وجود اعتبار کافی برای یک پروژه‌ای مانند چابهار- زاهدان در مدت پنج سال قابل اجرا است و به طور میانگین سالانه برای اجرای چنین طرحی ۲۰ درصد حجم عملیات اعتبار لازم است تا در مدت پنج سال پایان یابد.
وزیر اقتصاد در بخشی دیگر از نشست خود در خصوص محل تأمین اجرای پروژه هم گفت، برای طرح راه آهن چابهار-زاهدان با موافقت مقام معظم رهبری از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده شده و بخش زاهدان-خاش به طول ۱۵۰ کیلومتر را اخیراً به
بهره برداری رسانده‌ایم.
 نیمی از ابر پروژه ریلی به پایان رسیده است
خیراله خادمی؛ معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل درخصوص پیشرفت ریلی چابهار-زاهدان به مهر در این باره گفت:تاکنون ۶۲ درصد پروژه تکمیل شده است، این پروژه با طول ۶۳۰ کیلومتر بزرگترین پروژه ریلی کشور است.
وی در ادامه اظهارداشت: قسمت اول پروژه که زهدان به خاش بوده، با حضور رئیس جمهور در
آبان ماه افتتاح شد که البته هدف اصلی این پروژه رسیدن زاهدان به چابهار است که بندر چابهار به یک گلوگاه باری در منطقه تبدیل شود، چرا که سبب افزایش ظرفیت‌های باری این بندر نیز می‌شود.
لازمه اعتبار ۱۲ هزار میلیاردی تا پایان کار
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در خصوص اعتبار برای پایان بخشیدن به این پروژه بیان کرد:برای به اتمام رسیدن این پروژه حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان مورد نیاز است که نزدیک به ۲ هزار میلیارد آن توسط صندوق توسعه ملی در سال ۹۷ پرداخت شد که این پروژه سال ۹۸ به بهره برداری رسید این ۲ هزار میلیارد به صورت ۳۰۰ میلیون یورو بوده که البته در آن زمان ۲۵۰ میلیون یورو پرداخت شد و اگر ۵۰ میلیون یورو پرداخت شود باز همم حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان معادل ۲۵۰ میلیون یورو برای به اتمام رسیدن ابر پروژه لازم است.
وی درباره اینکه این اعتبار این پروژه از کجا تأمین خواهد شد نیز اظهارداشت: اعتبارات این پروژه قرار است ازدرامدهای نفتی از محل صندوق
توسعه ملی باشد و در حال حاضر برای اعتبارات این پروژه پیگیری‌های لازم صورت گرفته که این پروژه زودتر به پایان برسد با توجه به اینکه تأمین اعتبار به سازمان برنامه بودجه اعلام شده است.