پیشرفت فیزیکی پروژه آبرسانی سنندج ۱۰۰ درصد شد

بر اساس جزئیات رسیده از شرکت توسعه منابع آب و نیرو، پیشرفت فیزیکی طرح آب‌رسانی به شهر سنندج به ۱۰۰ درصد رسیده و تامین منابع آب شرب مرکز کردستان تا ۲۵ سال آتی تامین خواهد شد.

پیشرفت فیزیکی پروژه آبرسانی سنندج ۱۰۰ درصد شد


 


بر اساس جزئیات رسیده از شرکت توسعه منابع آب و نیرو، پیشرفت فیزیکی طرح آب‌رسانی به شهر سنندج به 100 درصد رسیده و تامین منابع آب شرب مرکز کردستان تا 25 سال آتی تامین خواهد شد.
به گزارش فارس، تامین پایدار آب شرب در شهرهای مختلف ایران و ارتقای اطمینان‌پذیری تامین یکی از مهمترین نیازهای مردم برای آینده و بلند مدت یکی از مهمترین دستور کارهای دولت سیزدهم به حساب می‌آید.
پیش‌تر قطار بهره‌برداری از اَبَرپروژه‌های آبرسانی پیشتر از طرح آبرسانی غدیر در استان خوزستان و انتقال آب شرب به استان همدان حرکت کرده بود و هم‌اکنون پروژه بزرگ آبرسانی به شهر سنندج در مرحله بهره‌برداری کامل قرار گرفته
 است.
 برنامه‌ریزی برای تامین آب شرب مرکز کردستان طی 25 سال آتی به نتیجه نشست
بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته از جمعیت مرکز کردستان، سنندج در افق سال 1425 معادل 700 هزار نفر  را در خود جای داده است. به معنای دیگر، این شهر طی 25 سال آتی رشد جمعیت
1و7 برابری را تجربه خواهد کرد.
این رشد جمعیت در اولین وهله به توسعه زیرساخت نیازهای حیاتی احتیاج دارد. بر این مبنا، تامین آب شرب یکی از مهمترین نیازهایی است که باید در دستور کار قرار گیرد. در همین راستا، مطابق برآورد انجام شده تامین نیاز آب شرب سنندج در افق سال 1425 به 57 میلیون متر مکعب آب در سال نیاز دارد.
با توجه به نیاز یاد شده، توسعه خطوط آبرسانی به سنندج از منبع پایدار سد آزاد در دستور کار قرار گرفته است.
 جزئیات طرح بزرگ آبرسانی به شهر سنندج
بر اساس جزئیات منتشر شده از گزارش شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، این پروژه، سامانه انتقال آب 88 کیلومتری از سد آزاد به سد قوچم با لوله‌های فولادی به قطرهای یک متر 40 سانتی متر و یک متر 20 سانتی‌متر در دستور کار  قرار  گرفته است. علاوه بر این پروژه آبرسانی از سد آزاد به تصفیه خانه آب شرب شهر سنندج 60 کیلومتر طول دارد و آب را از ارتفاع سد آزاد تا 480 متر در طی مسیر پمپاژ خواهد کرد.
بر اساس اطلاعات به دست آمده از مهندسان طراح این پروژه، طرح آبرسانی به شهر سنندج از ویژگی‌های قابل توجهی برخوردار است.
در همین راستا، علی حاجی صالحی یکی از مهندسان دست اندر کار این پروژه در گفت‌وگو با فارس بیان کرد:‌ یکی از نقاط قوت این پروژه که به پایداری آب کمک ویژه‌خواهد کرد، سیستم کنترل یکپارچه سامانه انتقال آب و همچنین ایستگاه تقلیل فشار از عدد فشار 27 بار(واحدی برای اندازه‌گیری فشار) به عدد  فشار 2 بار  است.
حاجی صالحی در تشریح نوآوری این پروژه گفت: این ایستگاه تقلیل فشار برای اولین بار در دیسپاچینگ انتقال آب کشور طراحی و راه‌اندازی شده که در نوع خود کم نظیر است.
وی ادامه داد: در این سیستم، اپراتور بر اساس برنامه منابع و مصارف تعریف شده در پروژه میزان دبی مورد نیاز هر بخش از سامانه اعم از انشعابات، تصفیه‌خانه شهر سنندج و سد قوچم را طی یک جدول به سیستم کنترل وارد نموده و سیستم به صورت اتوماتیک وارد عمل می‌شود .
 گذر از ارتفاعات سخت برای تأمین نیاز مردم
به گزارش فارس، مسیر صعب‌العبور خط آبرسانی به شهر سنندج از دیگر ویژگی‌های مهم این پروژه است و همین مسئله طرح را با پیچیدگی گسترده مهندسی مواجه کرده بود. در این راستا با طراحی دقیق انجام شده، امکان گذر از مسیر سخت طرح با تکیه بر
دانش داخلی میسر شد و علاوه بر تامین منابع آب شرب، راه‌های روستایی بسیاری از مناطق اطراف خط لوله انتقال نیز ترمیم و گسترش پیدا کرد.
علاوه بر جزئیات ارائه شده، از طرح آبرسانی سنندج، این پروژه با بودجه 850 میلیارد تومانی توسط مهندسین مشاور آبان پروژه طراحی شد و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و دو شرکت خصوصی دیگر اجرا  شده است.
پروژه یاد شده در دهه فجر سال 1399 کلنگ‌زنی و آغاز شد، اما طی سال 1399 تا نیمه سال 1400 تنها 22 درصد پیشرفت فیزیکی را تجربه کرد و از سوی دیگر طی 14 ماه گذشته 78 درصد پیشرفت فیزیکی را به ثبت رسانده است.
 تصویر روشن آینده با بهره‌برداری از پروژه‌های ملی
در همین رابطه، مهدی شعبانی، استاد دانشگاه در گفت‌وگو با فارس با اشاره به جزئیات این پروژه تاکید کرد: اَبَرپروژه‌ها در هر حیطه‌ای که باشند، اعم از نفت، برق، گاز و آب زمینه ایجاد آینده بهتر را برای مردم مهیا می‌کنند و تصویر دقیقی از آینده ایران را در اختیار ما قرار می‌دهد.
این استاد دانشگاه تشریح کرد: برنامه‌ریزی انجام شده به منظور تامین منابع آب شرب در بلند مدت و اجرای پی‌درپی این پروژه‌ها می‌تواند زمینه ارتقای سطح کیفی زندگی مردم به لحاظ دسترسی با نیازهای حیاتی را تضمین کند.
بر اساس آخرین شرایط پروژه آبرسانی به سنندج، هم اکنون پیشرفت فیزیکی طرح در مرحله 100 درصد قرار گرفته و بهره‌برداری از این پروژه در آینده نزدیک در دستور کار دولت قرار دارد.