کمی بیشتر درباره ماسک و کاربرد آن بدانیم

خبرهاازعالم علم

یکی از اقلام مهم بهداشتی که در این روزهای کرونایی هم بازار سیاه پیدا کرد و هم احتکار شد و هم ناگهان با انواع و اقسام مختلف استاندارد و بیشتر غیراستاندارد وارد بازار شد و حالا اغلب دستفروشان به فروش آن روی آورده‌اند، ماسک است.

کمی بیشتر درباره ماسک و کاربرد آن بدانیم

یکی از اقلام مهم بهداشتی که در این روزهای کرونایی هم بازار سیاه پیدا کرد و هم احتکار شد و هم ناگهان با انواع و اقسام مختلف استاندارد و بیشتر غیراستاندارد وارد بازار شد و حالا اغلب دستفروشان به فروش آن روی آورده‌اند، ماسک است. استفاده ماسک هم برای کسی که ناقل یا بیمار است و هم برای افراد سالم ضروری است و به‌ویژه باید در مکان‌های سرپوشیده و پرازدحامی مانند اتوبوس و مترو استفاده شود. اما البته ماسک هم انواع مختلفی دارد که برای مصارف مختلف تعریف شده‌اند. طبعا ماسک کادر پزشکی که در ارتباط مستقیم با بیماران هستند، با ماسکی که مردم عادی باید استفاده کنند، متفاوت است. اما از هر نوع ماسکی که استفاه می‌کنید بهتر است این نکات مهم را در رابطه با استفاده درست از ماسک نظر داشته باشید تا سلامت خود را بیشتر حفظ کنید، چرا که استفاده درست از ماسک می‌تواند: -باعث کاهش محسوس پخش قطرک‌های تنفسی حامل ویروس شود.
-مانع ورود قطرک‌های ریز تنفسی حامل ویروس به بینی و حلق و ریه افراد سالم شود یا از آن بکاهد.
- از آلوده‌ شدن بینی و دهان با دست جلوگیری کند.
خوب است بدانیم که ماسک‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند؛ ماسک‌های پارچه‌ای و خانگی و ماسک‌های جراحی.
ماسک‌ پارچه‌ای و جراحی از پخش و انتقال قطرک‌های تنفسی حاوی ویروس جلوگیری می‌کند و بهمین دلیل در همه‌گیری‌های تنفسی به عموم مردم توصیه می‌شود. ماسک‌های رسپیراتور (مانند N95) هم از پخش قطرک‌های تنفسی جلوگیری می‌کنند هم فرد را از قطرک‌های ویروس‌دار دیگران محافظت می‌کنند و بنابراین کادر درمان از آن‌ها استفاده می‌کنند.
اما در مورد استفاده از ماسک باید موارد احتیاطی را هم رعایت کنید: قبل از زدن ماسک، دست‌ها باید با آب و صابون شسته یا با ژل‌ضدعفونی تمیز شوند.
بینی و دهان تا زیر چانه باید به‌خوبی با ماسک پوشانده و کیپ شود تا درزی وجود نداشته باشد.
وقتی ماسک زدید به آن دست نزنید و اگر دست زدید دست‌ها را بشویید یا ضدعفونی کنید.
هیچ‌گاه برای صحبت یا خوردن ماسک را برندارید یا به زیر چانه نبرید.
برای برداشتن ماسک به جلوی آن دست نزنید: بند‌ یا کش را از پشت سر یا گوش گرفته، به‌آرامی ماسک را آزاد کرده و به جلو برده و از صورت دور کنید.
ماسک‌های یک‌بار مصرف را باید در سطل دردار و درون کیسه زباله انداخت و پس از آن دست‌ها را شست یا با ژل ضدعفونی دست تمیز کرد.
باید توجه داشت که استفاده از ماسک همواره باید همراه با رعایت سایر نکات بهداشتی از جمله شست‌وشوی دست و پاکیزگی وسائل شخصی و رعایت فاصله مناسب باشد.