آنالیزور و داشتن استراتژی ، نیاز امروز کشتی

درس هایی از رقابت‌های کشتی آزاد جهان؛

تیم ملی کشتی آزاد ایران با کسب ۲ مدال طلا، ۳ نقره و ۲ برنز به عنوان نایب قهرمانی رقابت‌های کشتی آزاد جهان در صربستان دست یافت و این در حالی بود که تیم روسیه در این دوره از مسابقات حضور نداشت.

آنالیزور و داشتن استراتژی ، نیاز امروز کشتی


 

تیم ملی کشتی آزاد ایران با کسب ۲ مدال طلا، ۳ نقره و ۲ برنز به عنوان نایب قهرمانی رقابت‌های کشتی آزاد جهان در صربستان دست یافت و این در حالی بود که تیم روسیه در این دوره از مسابقات حضور نداشت.
تیم ایران توسط رحمان عموزاد در وزن
۶۵ کیلوگرم و کامران قاسم پور در وزن ۹۲ کیلوگرم به مدال طلا رسید. رضا اطری در وزن ۶۱ کیلوگرم، محمد نخودی در وزن ۷۹ کیلوگرم و حسن یزدانی در وزن ۸۶ کیلوگرم هم به مدال نقره رسیدند و یونس امامی در وزن ۷۴ کیلوگرم و امیرحسین زارع در وزن
 ۱۲۵ کیلوگرم هم به مدال برنز دست یافت.
در رده بندی تیمی آمریکا با ۱۹۸ امتیاز قهرمان شد و تیم ایران با ۱۵۰ امتیاز نایب قهرمانی را از آن خود کرد. تیم ژاپن نیز با ۷۰ امتیاز سوم شد.
بی‌تردید نقطه عطف این دوره از مسابقات، درخشش افتخارآفرین کامران قاسم پور و رحمان عموزاد بود که توانستند در فینال رقابتهای جهانی، رقبای توانمند آمریکایی خود را شکست دهند و با اقتدار به مدال طلا برسند.
در مقابل باید به تلخ‌ترین اتفاق مسابقات جهانی امسال یعنی شکست عجیب حسن یزدانی برابر دیوید تیلور هم اشاره کرد که به گفته بسیاری از کارشناسان و اهالی کشتی، پیش بینی نتیجه امتیازی آن بسیار سخت بود. یزدانی در پنجمین دوئل خود با رقیب سنتی‌اش از آمریکا هیچ حرفی برای گفتن نداشت و با وجود اقتدار و توانمندی همیشگی خود نتوانست کوچک‌ترین خطری برای تیلور ایجاد کند. بطوریکه چهارمین و سنگین‌ترین باخت خود برابر حریف آمریکایی اش را رقم زد و نشان داد در یکسال گذشته نتوانسته پا به پای دیوید تیلور، تمرین و آماده سازی کند.
مطمئناً مدال آوران کشتی آزاد کشورمان در رقابتهای جهانی در اکثر اوقات با تکیه بر توان ذاتی فنی و جسمی خود به مدال رسیدند و نمی‌توان بحث تبلیغاتی آنالیز حریفان و یا کُچینگ حساب شده کادر فنی را در موفقیت‌های آنها دخیل دانست.
در مقابل باید به کاروان کشتی آمریکا اشاره کرد که مثل همیشه با مربیان و آنالیزورهای پر تعداد خود به میدان آمد و اکثر رقبای خود را با دقت و وسواس آنالیز و مغلوب کرد. در نهایت نیز مزد آنالیزهای علمی و اصولی خود را با قهرمانی مقتدرانه گرفت و نشان داد در غیاب تیم روسیه می‌تواند به راحتی سکوی نخست رقابتهای جهانی را از آن خود کند.
کشتی آزاد ایران در رقابتهای جهانی سال گذشته در نروژ با ۳ طلا، ۳ نقره و یک برنز بر سکوی سومی ایستاد و امسال انتظار می‌رفت در غیاب تیم قدرتمند روسیه جام قهرمانی را بالای سر ببرند؛ غافل از اینکه تیمی مدعی و توانمند مثل آمریکا در این مدت بیکار نبوده و با کسب ۴ طلا و ۴ نقره، سکوی قهرمانی را از آن خود کرد.
به هر حال از دست دادن فرصت سبقت از آمریکا و کسب عنوان قهرمانی در غیاب روس‌ها برای کشتی آزاد ایران، درس‌های زیادی برای کادر فنی داشت. این دوره از مسابقات با تمام برد و باخت‌ها و اتفاقات تلخ و شیرینش به ما ثابت کرد، بحث آنالیز و داشتن استراتژی دقیق و حساب شده در تمامی اوزان، امری لازم و
غیر قابل انکار است و دیگر نمی‌توان با همان نسخه‌های قدیمی و نخ نمای همیشگی به مصاف حریفان رفت.