پایان ۷۰ سال سلطنت بر بریتانیا

ملکه بریتانیا در سن ۹۶ سالگی درگذشت و به ۷۰ سال سلطنتش در خاندان سلطنتی پایان داد. الیزابت الکساندرا مری؛ (۲۱ آوریل ۱۹۲۶ – ۸ سپتامبر ۲۰۲۲) از ۶ فوریه ۱۹۵۲ تا زمان درگذشتش ملکه حاکم پادشاهی بریتانیا و دیگر قلمروهای مشترک‌المنافع بود. از این پس شاهزاده چارلز، ولیعهد و فرزند ملکه، پادشاه جدید بریتانیا خواهد بود.

پایان ۷۰ سال سلطنت بر بریتانیا

 


ملکه بریتانیا در سن 96 سالگی درگذشت و به 70 سال سلطنتش در خاندان سلطنتی پایان داد. الیزابت الکساندرا مری؛ (۲۱ آوریل ۱۹۲۶ –  ۸ سپتامبر ۲۰۲۲) از ۶ فوریه ۱۹۵۲ تا زمان درگذشتش ملکه حاکم پادشاهی بریتانیا و دیگر قلمروهای مشترک‌المنافع بود. از این پس شاهزاده چارلز، ولیعهد و فرزند ملکه، پادشاه جدید بریتانیا خواهد بود.
قلمرو کشورهای مشترک‌المنافع یا قلمرو کشورهای همسود از مستملکات و اکثر مستعمرات سابق امپراتوری بریتانیا تشکیل یافته ‌است که در آن‌ها چارلز سوم به‌ طور رسمی به عنوان رئیس کشور شناخته می‌شود. به جز بریتانیا که چارلز خود در آن حضور دارد، در کشورهای دیگر «فرماندار کل» که معمولاً به پیشنهاد نخست‌وزیر آن کشور و به دستور چارلز انتخاب می‌شود، وظایف رئیس کشور را ایفا می‌کند.
ملکه و خاندان سلطنتی همواره انتقاداتی را در انگلیس و سایر کشورهای مشترک المنافع با خود به همراه داشتند، اما به طور کلی از سوی اکثریت جامعه داخلی و کشورهای تحت سلطنت وی، مورد حمایت قرار داشتند. این موضوع در عصر حاضر که کشورها جدا از هرگونه وابستگی به عملکرد خود براساس منافع ملی اهمیت می دهند، مسئله ای ارزشی برای آنها تلقی می گردید. اینکه سلطنت و خاندان سلطنتی حفظ شود و در حیطه اجرا معیارها و ملاک های دموکراسی مورد توجه قرار گیرد.
هرچند که برخی معتقدند ملکه دربسیاری از تحولات داخلی و خارجی نقش مخفیانه در مسائل اجرایی بریتانیا داشته، اما وی توانسته بود با مدیریت خود علاوه بر حفظ سلطنت و خاندان سلطنتی، 70 سال این مدل را حفظ نماید و طی این سال ها مخالفین و موافقین را درحالت تعادلی نگه دارد.
همچنین از سوی کشورهای مشترک المنافع بریتانیا مهر تأیید بر ادامه سلطنت شاهزاده چارلز زده شده، اما این ابهام وجود دارد که با مرگ ملکه برخی از این کشورها بر رویه سنتی خود پایان دهند. مرگ ملکه انگلیس هرچند که به لحاظ سیاسی اثرگذاری چندانی در روند سیاسی این کشور ندارد، اما شکی نیست که اختلاف سلیقه ها در خاندان سلطنت می تواند در لابی گری های سیاسی این کشور در مجلس اثرگذاری ملموسی داشته باشد. باید دید که شاهزاده چارلز توان تعادل گرایی ملکه سابق را  در فضای سیاسی و اجتماعی خواهد داشت و قادر است خاندان سلطنت به در چارچوب خود حفظ کند  یا خیر!؟