پهلوگیری کشتی تجاری رو-رو پس از ۲۱ سال در نوشهر

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران:

دولت جهادی سیزدهم در یکسال گذشته برای توسعه زیرساخت ها و رونق اقتصادی بنادر مازندران گام های بلندی برداشته است که اختصاص حدود ۳۲۸ میلیارد تومان برای تکمیل راه دسترسی بندر نوشهر به کمربندی و پهلوگیری کشتی تجاری رو - رو پس از ۲۱ سال در نوشهر از جمله شاخص ترین آنها بوده است. ‎

پهلوگیری کشتی تجاری رو-رو پس از ۲۱ سال  در نوشهر

 

 


ساری-رقیه سامع
دولت جهادی سیزدهم در یکسال گذشته برای توسعه زیرساخت ها و رونق اقتصادی بنادر مازندران گام های بلندی برداشته است که اختصاص حدود  ۳۲۸ میلیارد تومان برای تکمیل راه دسترسی بندر نوشهر به کمربندی و پهلوگیری کشتی تجاری رو - رو پس از ۲۱ سال در نوشهر از جمله شاخص ترین آنها بوده است. ‎
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران در گفت و گو با خبرنگاران افزود: یکی از شاخص ترین خدمات دولت جهادی و مردمی در توسعه
زیرساخت های بنادر این استان با هدف پویایی تبادلات تجاری بنادر اختصاص حدود ۳۳۸ میلیارد تومان اعتبار بوده است.
محمدتقی انزان‎پور افزود: برای اجرای طرح راه دسترسی بندر نوشهر به کمربندی تاکنون حدود
 ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شد و تا پیش از شکل گیری دولت سیزدهم روند اجرای آن حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و پس از تزریق این میزان اعتبار طی یکسال گذشته ، روند اجرای طرح به حدود ۷۵ درصد رسیده است.
ساخت راه دسترسی مستقیم بندر نوشهر به کمربندی یکی از طرح‎هایی تاریخی این منطقه است که با اجرایی به موقع این طرح بستر برای پویایی و شکوفایی تبادلات تجاری از طریق بندر منطقه ویژه اقتصادی نوشهر فراهم می‎شد منتهی این طرح بنا به دلایلی از جمله محدودیت‎های  اعتباری و مشکل به لحاظ جا نمایی ابتر باقی ماند تا اینکه عملیات اجرایی آن از آذر ماه سال ۱۳۹۷ با اعتبار اولیه حدود
 ۱۵۰ میلیارد تومان آغاز شد و بنا بود طی سه سال به بهره برسد که متاسفانه بنا به دلایلی چنین نشد.            
احداث راه دسترسی مستقیم بندر نوشهر به کمربندی یکی از شاخص ترین طرح های عمرانی منطقه ویژه اقتصادی نوشهر است که با بهره برداری از این راه علاوه بر برقراری ارتباط میان بندرخشک واقع درحاشیه کمربندی با بندرنوشهر شاهد شتاب بخشی در فرآیند تخلیه و بارگیری کالا و رفع معضل ترافیک شهری با ساماندهی تریلرهای حامل بار در بندر خشک و به تبع آن رونق اقتصادی منطقه و اشتغالزایی محقق خواهد شد.
این طرح پس از سال ها کش و قوس از پنج سال پیش در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفت و با پیگیری های فراوان در نهایت نتیجه آن شد که مسیر اجرای طرح تغییر کرده و دولت هم افزون بر ۱۵۰ میلیارد تومان تحت عنوان اعتبارات اولیه برای اجرای این طرح تصویب و اختصاص داد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران گفت که هم اکنون دولت در یک سال گذشته حدود
 ۳۲۱ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای کامل این طرح اختصاص داد که با صرف آن راه دسترسی مستقیم به بندر نوشهر تا پایان امسال به بهره برداری می رسد و با تحقق این مهم، بستر برای تملک ۲۰۰ هکتار اراضی تحت عنوان بندر خشک نیز فراهم خواهد شد.
تملک حدود ۲۰۰ هکتار اراضی پس کرانه ای در ضلع جنوبی کمربندی نوشهر - چالوس همزمان با احداث راه دسترسی مستقیم بندر نوشهر از مصوبات دولت نهم بود که متاسفانه در حد کاغذ باقی ماند.
 پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی برج کنترل بندر فریدونکنار
انزان‎پور همچنین از تخصیص ۱۷ میلیارد تومان اعتبار در دولت مردمی سیزدهم برای تکمیل برج کنترل(مرجع دریایی) بندر فریدونکنار خبر داد و اظهارداشت: با این میزان اعتبار هزینه شده در مدت یک سال گذشته پیشرفت فیزیکی این برج با ۴۰ درصد رشد به ۹۰ درصد رسید.
وی بهره گیری از تجهیزات نوین و روز را در ناوبری کشتی های تجاری، ثبت و بازرسی شناورها و ارتقای سطح کیفی خدمات را از مزایای ایجاد برج بندری در بندر خصوصی فریدونکنار برشمرد و افزود : ساختمان برج دریایی در هشت طبقه با مساحت بیش از هزار و ۷۸۰ مترمربع و دارای ارتفاع ۳۲ متر در حال تکمیل است که با بهره‎برداری از آن شاهد رشد فزاینده عملیات بارگیری و تخلیه در بندر فریدونکنار خواهیم بود.
 پهلوگیری کشتی تجاری رو - رو پس از ۲۱ سال در نوشهر
برای نخستین بار کشتی تجاری رو - رو پس از
 ۲۱ سال در بندر نوشهر پهلو گرفت که به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران آخرین باری که کشتی  رو - رو با نام « مرکوری ۲ » در این این بندر پهلو گرفت مربوط به سال ۳۸۰ خورشیدی با محموله آهن و مسافر بوده است.
انزان‎پور یادآور شد: این کشتی حامل ۶۶ دستگاه کامیون متعلق به امارات متحده عربی بود که در اردیبهشت ماه امسال پس از  بارگیری از روسیه در بندر نوشهر پهلو گرفت و این کشتی به طول حدود ۱۲۵ متر ، حدود  ۸۱۹ تن محموله اولیه اش را از بندر اولیا استراخان روسیه بارگیری و پس از تخلیه از
 راه زمینی به مقصد امارات متحده عربی تزانزیت کرد.
به گفته مدیرکل بنادر و دیانوردی مازندران، پهلوگیری این کشتی مبین آن است که این بندر چنین ظرفیتی دارد و ضمن آنکه تردد این ناوگان دریایی در این منطقه به رونق اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار منجر می شود.
 فعال شدن اسکله نفتی نوشهر پس از ۶ سال
فعال شدن اسکله نفتی در بندر نوشهر ، دستاورد دیگری بود که در دولت سیزدهم رقم خورد، موضوعی که سال‎های سال با هدف پیشگیری از آلودگی‎های زیست محیطی براثر تردد نفت کش‎ها حامل بنزین برای سوخت رسانی به جایگاه های بنزین خطه غربی مازندران مورد پی گیری قرار گرفت اما متاسفانه این تلاش ها نتیجه نداد تا اینکه با پیگیری مسئولان این دولت این اسلکه نفتی دوباره به چرخه فعالیت بازگشت و مورد استفاده قرار گرفت.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران گفت که از مهرماه سال گذشته با همکاری مسوولان شرکت پخش ملی فرآورده های نفتی غرب مازندران و بستر سازی برای جذب سرمایه گذاران، سرانجام این
پیگیری ها نتیجه داد و با فعال سازی اسکله نفتی در اسفند ماه  سال گذشته نخستین کشتی حامل بنزین در بندر نوشهر پهلو گرفت.
انزان‎پور اضافه کرد: این کشتی با محموله ۲ هزار و ۲۶۰ تن بنزین برای رفع نیازهای غرب مازندران در مخازن شرکت فرآورده های نفتی چالوس تخلیه شد و در پی این اتفاق بسیار مهم، در زمان اوج سفرها به خطه گردشگرپذیر غرب مازندران مشکلات ناشی از معضل ترافیک حاصل تردد نفت کش ها در جاده های ارتباطی و شلوغ غرب مازندران کمتر می شود علاوه بر آن این فرآورده پرمصرف هم به موقع در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.