افزایش صادرات گاز روسیه به مجارستان از طریق خط لوله ترک استریم

شرکت گازپروم روسیه روزانه ۲.۶ میلیون مترمکعب گاز اضافی علاوه‌بر قراردادهای قبلی از طریق خط لوله ترک استریم در ماه اوت به مجارستان ارسال می‌کند.

 

 


شرکت گازپروم روسیه روزانه ۲.۶ میلیون مترمکعب گاز اضافی علاوه‌بر قراردادهای قبلی از طریق خط لوله ترک استریم در ماه اوت به مجارستان ارسال می‌کند.
به‌گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، یکی از مقامات وزارت امور خارجه مجارستان اعلام کرد شرکت گازپروم روسیه جریان گاز به این کشور از طریق خط لوله ترک استریم را افزایش داده‌است. این خط لوله گاز را از طریق صربستان به مجارستان می‌رساند.
مجارستان که عضوی از اتحادیه اروپاست، از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین روابط مصلحت‌اندیشانه‌ خود با مسکو را حفظ کرده‌ که باعث تنش‌هایی با سایر متحدان آن در اتحادیه اروپا شده است. اروپا خواستار موضع‌گیری سخت‌تری در برابر روسیه است.
مجارستان 85 درصد وابسته به گاز روسیه است، بنابراین با قدرت از هرگونه تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه واردات گاز از روسیه مخالفت می‌کند. ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان هم به‌دنبال معافیت از تحریم‌های اتحادیه اروپا برای واردات نفت خام روسیه است.وزیر امور خارجه مجارستان در ماه گذشته با همتای روسی خود در مسکو دیدار کرد و خواستار 700 میلیون مترمکعب دیگر گاز علاوه‌بر قراردادهای بلندمدت فعلی با روسیه شد.
وزارت امور خارجه مجارستان اعلام کرد شرکت گازپروم روسیه از روز جمعه جریان گاز به این کشور را افزایش داده‌است.
طبق بیانیه این وزارت‌خانه، شرکت گازپروم روزانه 2.6 میلیون مترمکعب گاز اضافی علاوه‌بر قراردادهای قبلی از طریق خط لوله ترک استریم در ماه اوت ارسال می‌کند و مذاکرات درمورد ارسال گاز در ماه سپتامبر ادامه دارد.
طبق قراردادهایی که در سال گذشته قبل‌از آغاز جنگ اوکراین بین مجارستان و روسیه بسته‌شده، این کشور سالانه 3.5 میلیون مترمکعب گاز از طریق بلغارستان و صربستان و 1 میلیارد مترمکعب از طریق خط لوله‌ای از اتریش دریافت می‌کند.
قرارداد مجارستان با شرکت گازپروم روسیه پانزده‌ساله است و مقدار خرید گاز طبق این قرارداد را می‌توان پس‌از 10 سال اصلاح کرد.