پیش بینی اوپک از رشد کمتر تقاضای جهانی برای نفت

پیش بینی اوپک از رشد کمتر تقاضای جهانی برای نفت

 



اوپک در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود، با اشاره به تأثیر اقتصادی حمله روسیه به اوکراین، نرخ بالای تورم و تلاشها برای مهار پاندمی ویروس کرونا، برای سومین بار از آوریل برآورد خود از میزان رشد تقاضای جهانی برای نفت را پایین برد.
به گزارش ایسنا، دیدگاه اوپک برخلاف دورنمای مثبتی است که آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش ماهانه خود از رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۲ ترسیم کرد.
اوپک در گزارش ماهانه خود پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۲ به میزان ۳.۱ میلیون بشکه در روز معادل ۳.۲ درصد رشد می کند که ۲۶۰ هزار بشکه در روز کمتر از پیش بینی قبلی این گروه است. در مقابل، آژانس بین‌المللی انرژی پیش بینی خود از رشد تقاضای جهانی برای نفت را به میزان ۳۸۰ هزار بشکه در روز افزایش داد و ۲.۱ میلیون بشکه در روز برآورد کرد.
مصرف نفت از بدترین مقطع پاندمی ویروس کرونا، بهبود پیدا کرده و امسال با وجود اینکه قیمتها به رکورد بالایی صعود کرده است، از سطح مصرف سال ۲۰۱۹ فراتر خواهد رفت. با این حال قیمتهای بالا و موجهای پی در پی شیوع ویروس کرونا در چین، باعث شده است اوپک در پیش بینی های خود از میزان رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال میلادی جاری تجدید نظر کند.
در گزارش اوپک آمده است: عوامل بنیادین بازار نفت جهانی، همچنان به روند احیای قوی خود به سطح پیش از شیوع کووید ۱۹ در نیمه اول سال ۲۰۲۲، ادامه دادند. هر چند که نشانه های کندی رشد اقتصاد جهانی و تقاضا برای نفت نمایان شده است.
اوپک پیش بینی خود از نرخ رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۲ را از ۳.۵ درصد به ۳.۱ درصد و برای سال میلادی آینده را به ۳.۱ درصد تنزل داد و اعلام کرد احتمال بازبینی نزولی بیشتر این نرخها وجود دارد.
قیمتهای نفت که تحت تاثیر پیش بینی مثبت آژانس بین‌المللی انرژی از تقاضا برای نفت، اوایل روز پنج شنبه افزایش پیدا کرده و بالای ۹۸ دلار در هر بشکه معامله شدند، پس از انتشار گزارش اوپک، رشد قیمت خود را همچنان حفظ کردند.
اوپک و متحدانش شامل روسیه، در قالب گروه اوپک پلاس در حال افزایش تولید نفت برای خاتمه دادن به محدودیت عرضه ای هستند که در واکنش به فروپاشی تقاضا در اوج بحران پاندمی کووید در سال ۲۰۲۰ به اجرا گذاشته بودند. با این حال تولیدکنندگان اوپک پلاس در ماه‌های اخیر موفق نشدند افزایش تولید برنامه‌ریزی شده را محقق کنند که ناشی از عدم سرمایه گذاری بعضی از اعضای اوپک در میادین نفتی و افت تولید روسیه به دلیل تحریمهای غربی بوده است.
 طبق آمار منابع ثانویه، تولید نفت اوپک در ژوییه  به ۲۸.۹۰ میلیون بشکه در روز رسید که ۲۱۶ هزار بشکه بر مبنای ماه به ماه افزایش داشت.
موضع اوپک در خصوص دورنمای سال ۲۰۲۳ نشان می دهد که بازار ممکن است همچنان دچار محدودیت عرضه بماند. اوپک پیش بینی خود از رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۳ را بدون تغییر در
 ۲.۷ میلیون بشکه در روز حفظ کرد و انتظار دارد که عرضه کشورهای غیر اوپک به میزان ۱.۷۱میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند یعنی اوپک باید حدود ۹۰۰ هزار بشکه در روز نفت بیشتری تولید کند تا بازار متوازن شود.
بر اساس گزارش رویترز، اگرچه دورنمای سال ۲۰۲۳ برای عرضه نفت غیراوپک بدون تغییر ماند اما اوپک شتاب ملایم رشد تولید نفت شیل آمریکا را پیش بینی می کند و انتظار دارد عرضه نفت سبک آمریکا در سال ۲۰۲۳ به میزان ۸۰۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کند که بالاتر از ۷۴۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲۲ خواهد بود. با این حال پیش بینی امسال تحت بازبینی نزولی قرار گرفت.