ادغام بانک ها و چشم انداز آینده

بانک مرکزی در سال ۱۳۹۷ به موجب مصوبات شورای پول و اعتبار و شورای عالی هماهنگی اقتصادی (سران سه قوه) و هم راستا با اصلاح نظام بانکی، برنامه جامع ادغام بانک‌ها و موسسات اعتباری وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه را کلید زد.

ادغام بانک ها و چشم انداز آینده

 


بانک مرکزی در سال ۱۳۹۷ به موجب مصوبات شورای پول و اعتبار و شورای عالی هماهنگی اقتصادی (سران سه قوه) و هم راستا با اصلاح نظام بانکی، برنامه جامع ادغام بانک‌ها و موسسات اعتباری وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه را کلید زد. هدف از اجرای طرح ادغام، ساماندهی بازار پولی کشور و افزایش توان نظارتی بانک مرکزی، به منظور بهره گیری از توانمندی‌ها و ظرفیت بانک‌های «انصار»، «قوامین»، «حکمت ایرانیان»، «مهراقتصاد» و
«موسسه اعتباری کوثر» در قالب یک بانک واحد باثبات و کارآمدتر و ادغام این مجموعه در بانک سپه بوده است.
اما این مسئله با گذشت بیش از سه سال همچنان با نارسایی و مشکلاتی برای مشتریان و حتی کارمندان بانک های ادغام شده مواجه است. پس از گذشت این مدت هنوز مشتریان بانک های ادغامی در زمینه وصول چک های صادره، صدور حواله ها، ضمانت نامه ها و برخی خدمات دیگر در شعب بانکی دچار مشکل هستند و مجبورند مدام میان شعبه قبلی خود و شعب دیگری که درآن کار دارند در رفت و آمد باشند.
از سوی دیگر بنابر مشاهدات عینی و گفتگو با برخی از متصدیان بانکی، بسیاری از آنها حتی با گذشت این مدت هنوز به سیستم حسابرسی و نرم افزاری جدید مسلط نیستند و به سبب تغییرات و اصلاحات سخت افزاری و نرم افزاری که مدام جهت همپوشانی سیستم مالی بانک های ادغامی صورت می گیرد با مشکل مواجهند. ضمن اینکه بنابرگفته تعدادی از کارمندان بانک های ادغام شده، برخی ناعدالتی در نحوه برخورد پرسنلی و پرداخت های مالی میان کارمندان بانک های مختلف ادغامی وجود دارد که موجب نارضایتی آنها گردیده است.
نتیجه این که اگر هدف از این ادغام افزایش کارایی و سبک سازی سیستم مالی و بانکی کشور بوده است، باید در ذیل آن نارسایی های موجود چه از بابت خدمات به مشتریان و چه از باب حق و حقوق کارمندان برطرف گردد تا این ادغام، تجربه ای مثبت و سازنده برای اقدامات مشابه برای آینده باشد.