خدمات فرودگاهی الگویی استاندارد می طلبد

امروزه فرودگاه ها بطور مجزا برای خود صنعتی اقتصادی و مبتنی بر گردشگری به راه انداخته اند و مسافران هنگام ورود یا خروج از کشوری به کشور دیگر این فرصت را پیدا می کنند که علاوه بر رفع نیازهای اولیه خود برای سفر، اوقات مفرحی تا هنگام سوار شدن به هواپیما داشته باشند.

خدمات فرودگاهی الگویی استاندارد می طلبد


 

امروزه فرودگاه ها بطور مجزا برای خود صنعتی اقتصادی و مبتنی بر گردشگری به راه انداخته اند و مسافران هنگام ورود یا خروج از کشوری به کشور دیگر این فرصت را پیدا می کنند که علاوه بر رفع نیازهای اولیه خود برای سفر، اوقات مفرحی تا هنگام سوار شدن به هواپیما داشته باشند.
این امکانات جدای از بخش رستوران و کافی شاپ، فروشگاه های لباس و تجهیزات سفر و بازی و سرگرمی، چکیده ای از فرهنگ و تمدن کشور میزبان را تداعی می کند.
به عبارتی فرودگاه ها به عنوان ویترین ملی یک کشور و ملت میزبان تلقی می شود. احداث غرفه ها و بخش هایی که راهنما و تبلیغ کننده اماکن و مراکز گردشگری کشورها باشد امری ضروری است.
یک مسافر خارجی به محض ورود باید آنچنان تحت راهنمایی نیروهای متخصص گردشگری قرار گیرد که در همان فرودگاه بخشی از برنامه سفر خود را دریافت کند.
سرویس ها و خدماتی که مسافرین در بدو ورود دریافت می کنند باید بسبار کامل و جامع باشد که فرد دچار سردرگمی نشود و بتواند اولویت های حضور گردشگری خود در کشور میزبان را درک کند و با آن آشنا شود.
متاسفانه سیستم فرودگاهی ما چه در بخش داخلی و چه در بخش
 بین المللی در سطح امکانات اولیه باقی مانده و سرمایه گذاری مناسبی جهت تجهیز حرفه ای و مطابق با استانداردهای جهانی را ندارد.
بحث تاخیرها در پروازهای ایرانی به امری معمول تبدیل شده اما امکاناتی جهت ارائه به مسافرین معطل مانده وجود ندارد و مسافرین بعضا باید
 ساعت ها روی صندلی های فلزی منتظر بنشینند تا نوبت پروازشان شود!.
گاها مشاهده شده است که خدمات و امکانات اولیه مطلوب در
سرویس های بهداشتی در دسترس مسافرین نیست و حتی مسافران خارجی و گردشگران  و کلیه مراجعه کنندگان در استفاده از این اماکن دچار مشکل شده اند.
این درحالی است که در فرودگاه های خارجی در صورت بروز تاخیر احتمالی سرویس ها و خدمات رفاهی مضاعف و رایگان به مسافرین داده
می شود تا مسافر تجربه بدی از سفر خود نداشته باشد.
باید برای مسافرین خارجی که برای اولین بار به ایران سفر می کنند امتیازات ویژه ای در نظر گرفت تا آنها سفیران تبلیغ گردشگری کشورمان در مملکت خود شوند و ایران را به عنوان کشوری توسعه یافته بشناسند.
دادن تخفیفات اسکان یا بلیط های رایگان و نیم بها برای حضور در شهرهای گردشگری از ابتدایی ترین اقدامات در جهت تبلیغ پتانسیل های گردشگری می باشد.
در بسیاری از کشورهای توریستی مسافران به محض ورود توسط شرکت های توریستی مستقر در فرودگاه جذب می شوند و توسط تورلیدرها در مدت سفرشان همراهی و راهنمایی می شوند. متأسفانه مسافرین خارجی در کشورمان صرفا در فرودگاه امورات ورود و خروج و خدمات ترانزیتی دریافت می کنند و آن هم از سطح مطلوبی برخوردار نیست و بسیار ابتدایی ارائه می گردد.
نصب تابلو عکس هایی از پاسارگاد و سی و سه پل بر در دیوار تأثیری در آشنایی توریست ها با جاذبه های بی شمار گردشگری کشورمان نخواهد داشت.
باید بپذیریم که اولین و آخرین تصویر و خاطره ای که یک گردشگر و مسافر خارجی در کشورمان در ذهنش ثبت می شود، حضورش در
فرودگاه های کشور می باشد. لذا ضروری است تا مسئولان فرودگاهی و نهادهای مرتبط با گردشگری توجه ویژه به خدمات فرودگاهی و آراستگی همه جانبه در این فضا داشته باشند. بی اهمیتی به این موضوع به منزله سفر بی بازگشت مسافرین خارجی می باشد ضمن اینکه مسافرین داخلی کشور نیز باید رضایت کامل از سفرهای درونی و خارجی خود داشته باشند.