اعلام آمادگی ۳۰ هزار همدانی برای اهدای عضو

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان همدان:

همدان مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان همدان از اهدای عضو ۲۰۰ همدانی خبر داد و گفت: ۳۰ هزار نفر از استان همدان در سامانه انجمن اهدای عضو ثبت‌نام کردند.


همدان- مجید ملکیان
همدان مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان همدان از اهدای عضو ۲۰۰ همدانی خبر داد و گفت: ۳۰ هزار نفر از استان همدان در سامانه انجمن اهدای عضو ثبت‌نام کردند.
دکتر مجید حمیدی به مناسبت روز اهدای عضو، اظهار کرد: دو نوع مرگ داریم که شامل مرگ مغزی و قلبی است که ۹۹ درصد مرگ قلبی برای افراد، رخ می‌دهد. مرگ مغزی متفاوت است و بیشتر در بیمارستان اتفاق می‌افتد و اگر خارج از بیمارستان باشد باید تا هشت دقیقه راه هوایی باز شود در غیر این صورت فرد فوت می‌کند اما اگر جریان اکسیژن رسانی فعال شود ما قلب انسان را گول می‌زنیم تا به ضربان سازی ادامه دهد تا اگر ممکن است کمک و برای درمان اقدام کنیم. اگر بشود کاری کرد در این فرصت انجام شود اما اگر نشود دچار مرگ مغزی شده و قبول آن برای بستگان خیلی سخت
است.
وی با اشاره به اینکه باید با فردی صحبت کنیم که عزیز آن خانواده دچار ضایعه و مرگ مغزی شده در حالیکه دغدغه آن خانواده، بهبود بیمار است، خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از
 ۲۰۰ خانواده همدانی راضی به اهدای عضو عزیزانشان شدند، این افراد کار بزرگی انجام دادند و باقیات‌الصالحات برای عزیزشان به جا گذاشتند.
حمیدی ادامه داد: در سال گذشته ۱۲ خانواده برای اهدای عضو در استان همدان رضایت دادند که هشت مورد منتقل شدند و پنج مورد با موفقیت انجام شد و بیشترین آمار استان با
 ۲۴ مورد در سال ۹۷ بوده است. در سال جاری نیز دو مورد اهدای عضو  داشتیم که از شهرستان‌های درگزین و همدان بودند و  هر کدام چهار عضو شامل قلب، دو کلیه و کبد خود را اهداء کردند.
مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان همدان ادامه داد: سالانه
 ۱۶ هزار نفر در کشور به علت تصادف فوت می‌کنند که ۵۰ درصد افرادی که تصادف منجر به فوت دارند، در صحنه حادثه فوت کرده و مابقی به بیمارستان منتقل می‌شوند و از این تعداد
 ۵۰ درصد کاندیدای خوبی برای اهدای عضو بوده و در سنین بین ۲۰ تا
۴۰ سال هستند بنابراین ۳۵۰۰ تا
 ۴۰۰۰ نفر می‌توانند اعضای بدن خود را اهداء کنند و از طرفی ۲۶ هزار نفر در انتظار پیوند داریم و هر بیمار مرگ مغزی ۲۰ تا ۴۰ ساله می توانند به صورت متوسط سه تا چهار عضو اهداء کنند.
مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان همدان با بیان اینکه به صورت متوسط حدود ۵۰ درصد خانواده‌های افراد مرگ مغزی برای اهدای عضو رضایت می‌دهند، گفت: هشت عضو حیاتی شامل قلب، ریه برای دو نفر، کبد، دو کلیه، پانکراست و قسمت‌هایی از روده کوچک یک بیمار مرگ مغزی اهداء می‌شود.
حمیدی ادامه داد: متوفی در کمتر از ۲۴ ساعت می‌تواند نسوج خود را اهداء کند که با اعضای حیاتی متفاوت است. اعضای حیاتی خیلی مهم هستند اما نسوج مانند قرنیه، پوست و استخوان، معلولیت یک شخص را برطرف می ‌کند.
حمیدی با بیان اینکه کارت اهدای عضو راهی برای فرهنگ‌سازی است، اظهار کرد: به علت احترام به خانواده تلاش می‌کنیم به صورت علمی با خانواده صحبت کنیم و کارت اهدای عضو جنبه قانونی ندارد. صدور کارت از سال ۸۱ آغاز شده و جاهایی که کارت صادر می‌کرد متفاوت بود الان در سایت انجمن اهدای عضو ۳۰ هزار نفر در همدان کارت گرفتند.
وی با اشاره به ظرفیت پیوند کلیه در استان، گفت: سیستم اهدای عضو یک شبکه کشوری است اما در استان‌هایی که خودشان پیوند می زنند لیست انتظار آن عضو را جداگانه دارند و ما لیست انتظار کلیه جداگانه
داریم.