رفع موانع خارجی ضرورت آزادسازی قیمت هاست

مسئله آزادسازی قیمت ها موضوعی است که به هرحال رقم خورده است. اگرچه مطالعات کارشناسی آن به نظر می رسد که تکمیل نشده به اجرا درآمده اما واقعیت آن است که امروز مردم مجبورند مایحتاج خود را با قیمتی چند برابری در ازای یارانه ای نقدی که به حسابشان آمده تهیه کنند. اگر باور داریم که این حرکت دولت اقدامی صحیح در کلیت آزادسازی قیمت ها و مبارزه با یارانه ها و رانت های پیدا و پنهان می باشد باید همگی آن را حمایت کنیم تا کشور از این مرحله آزمون سخت نیز عبور کند. اما واقعاً کار سختی است

رفع موانع خارجی ضرورت آزادسازی قیمت هاست


 

مسئله آزادسازی قیمت ها موضوعی است که به هرحال رقم خورده است. اگرچه مطالعات کارشناسی آن به نظر می رسد که تکمیل نشده به اجرا درآمده اما واقعیت آن است که امروز مردم مجبورند مایحتاج خود را با قیمتی چند برابری در ازای یارانه ای نقدی که به حسابشان آمده تهیه کنند. اگر باور داریم که این حرکت دولت اقدامی صحیح در کلیت آزادسازی
قیمت ها و مبارزه با یارانه ها و رانت های پیدا و پنهان می باشد باید همگی آن را حمایت کنیم تا کشور از این مرحله آزمون سخت نیز عبور کند. اما واقعاً کار سختی است...
در همین رابطه باید به ضرورت ها و اولویت های مکمل طرح آزادسازی قیمت ها اشاره داشت و کارشناسان و رسانه های مختلف به آن بپردازند تا مسئولان در مسیر درست و زمان درست، تصمیمات درست اتخاذ کنند.
یکی از این اولویت های مکمل که از قضا شاید بتوان گفت که
حیاتی ترین عامل در اجرای این طرح می باشد، بحث ارتباطات خارجی است.
درواقع می توان اینطور گفت که آزادسازی قیمت ها باید در زمانی باشد که کشور بتواند از امکانات و پتانسیل های اقتصادی خارجی در جهت کاهش فشار شوک قیمتی به مردم استفاده کند.
اما این مولفه برای کشور ما کاملاً متفاوت است و هیچ مطابقتی با اصول تئوریک این جراحی اقتصادی ندارد. امروز ما نه تنها ارتباطی عادی و تعاملی با دنیا نداریم، بلکه تحت شدید ترین تحریم های ناعادلانه و محدودیت های اقتصادی در عرصه مراودات تجاری هستیم.
ما درحالی آزادسازی قیمت کالاهای اساسی و حذف ارز ترجیحی را
 رقم زده ایم که در تأمین این اقلام به شدت وابسته واردات هستیم و تولیدات داخل نیز دچار عارضه احتکار و توزیع نامناسب گردیده است.
چه خوشمان بیاید و چه خوشمان نیاید، باید قبول کنیم که امروز اجرای صحیح این طرح و کاهش تبعات منفی آن تا حد بسیاری به توافقات برجامی بستگی دارد. شاید بهتر بود که پس از تعیین تکلیف وضعیت مذاکرات این طرح را شروع می کردیم، اما به هرحال در وضعیت فعلی ضروریست که هرچه سریعتر مسئله مذاکرات با غرب را حل و فصل کنیم.
ما تجربه آثار مثبت برطرف شدن تحریم ها در زمان اجرای برجام را داریم و مشخص است که اگر تنش ها و اختلافات با دنیا در مسیر
حل و فصل قرار گیرد، دسترسی به بازارهای آزاد میسر خواهد شد و هزینه تأمین مواداولیه و نیازهای اساسی جامعه کاهش می یابد. همچنین بار روانی مثبت این توافق می تواند جامعه را به آرامشی مناسب برساند و از التهابات موجود در برخی بازارها همچون بازار ارز و طلا کاسته شود و ثباتی به فضای جامعه حاکم گردد.
ضمن اینکه باید روی دیگر سکه آزادسازی ها را مد نظر قرار داد. در چنین وضعیتی که ما از یکسو با محدودیت های ارزی به لحاظ دسترسی به دارایی های خارجی مواجهیم و با محدودیت های گسترده در فضای اقتصادی مواجهیم، اگر نخواهیم مشکلات خود را با دنیا حل نکنیم این مسئله دستاویز دشمنان خواهد شد تا بر تمرکز بر اعتراضات معیشتی و تشدید و تحریک نارضایتی ها، مشکلاتی امنیتی را برای کشور و ملت پدید آورند.
باید برای جلوگیری از این کارشکنی ها و تسهیل اجرای طرح آزادسازی قیمت ها هرچه سریعتر اما در مسیر منطق و حفظ منافع ملی، مشکلات و اختلافات با غرب را مدیریت کنیم تا فشار را از روی مردم برداریم و روند سازندگی اقتصادی را با هزینه کمتری پیش ببریم.