تجارب ارزنده در فضای مجازی

سرمقاله

این روزها خانه نشینی برای تمام مردم دنیا سخت و کسل کننده شده است. تنها عامل تحمل این شرایط برای مردم اینترنت و فضای مجازی است. فضایی که تنها دریچه ارتباط با جهان بیرون است و می تواند کم و کاستی های حضور فیزیکی افراد در جامعه را جبران کند.

تجارب ارزنده در فضای مجازی

این روزها خانه نشینی برای تمام مردم دنیا سخت و کسل کننده شده است. تنها عامل تحمل این شرایط برای مردم اینترنت و فضای مجازی است. فضایی که تنها دریچه ارتباط با جهان بیرون است و می تواند کم و کاستی های حضور فیزیکی افراد در جامعه را جبران کند.
اگرچه فضای مجازی همچون تیغ دو لب است و افراط و تفریط درآن موجب آسیب به مخاطبان می شود، اما امروز با توجه به اشتراک مصرف میلیون ها نفر در سراسر دنیا از آن، جامعه ای جهانی در قاب تلفن های همراه و یارانه ها شکل گرفته است.
این حضور مشترک جهانی موجب اشتراک گذاری تجارب مفید در این فضا گردیده است. بسیاری از مخاطبان فضای مجازی با قرار گرفتن در کنار میلیون ها مخاطب  این فضا به رشدی از فرهنگ نیز دست یافته اند. به عنوان مثال پرواضح است که میزان مطالعه بسیاری از ما و دیگر مردم جوامع در سراسر دنیا به سبب مشغله های فراوان، بسیار اندک و پایین بوده است. اما با توصیه های فراوان شخصیت های نام آشنا در عرصه های مختلف به مطالعه در ایام قرنطینه به جرات می توان گفت که هریک از ما به قدر توان نسبت به زمان قبل قرنطینه مطالعه آزاد بیشتری داریم.
اتفاق خوشایند دیگری که باید با دیدن نیمه پر لیوان ایام کرونا و محدودیت های اجتماعی به آن اشاره کرد، بهره گیری از فضای مجازی برای فعالیت های هنری و گفتگوهای زنده میان گروه ها و افرادی است که مردم در شرایط عادی قادر به ارتباط مستقیم با آنها را نداشتند ویا اصلا این افراد مشهور تمایل و فرصتی برای حضور در فضای مجازی و ارتباط با مردم را نداشتند.
امروز شاهد برگزاری کنسرت های آنلاین مشهورترین خوانندگان و نوازندگان در سراسر دنیا هستیم. مردمی که در آسیا هستند می توانند اجرای زنده خواننده مشهور ایتالیایی را ببینند و مردمی که در آمریکا هستند می توانند نوازندگی تار و سه تار حسین علیزاده را در ایران ببینند.
چه بسیار مردمی که در مناطق روستایی و محروم کشور حضور دارند و تا کنون فرصت و توانایی مالی برای رفتن به کنسرت و سینما را نداشته اند، اما امروز می توانند با گوشی های موبایل خود شاهد اجرای کنسرتی زنده در تالار وحدت باشند و آخرین ساخته ابراهیم حاتمی کیا را در کنارخانواده از قاب اینترنت مشاهده کنند.
تاریخ نشان داده است که همواره این نیاز و محدودیت ها بوده که بشر را به راهکار و دستاوردهای بزرگ و ارزشمند رسانده است.  شاید آموزش مجازی در کشورهای توسعه یافته مدت زیادی است که دنبال می شود و البته به طور محدود در ایران نیز شاهد آن بوده ایم، اما امروز ما وارد عرصه ای شده ایم که قریب به ده میلیون دانش آموز از طریق فضای مجازی در حال تحصیل و آموزش هستند. صدالبته که کمبودهایی وجود دارد و دسترسی تمام اقشار به اینترنت و ابزار آموزش از راه دور میسر نیست، اما باید شروع این جریان را به فال نیک گرفت و مطمئن بود که در این مسیر شاهد رشد و توسعه بیشتری در کشورمان خواهیم بود.
این امید وجود دارد تا این تجارب ارزنده، پس از رفع محدودیت ها و عادی شدن شرایط با پشتکار و برنامه ریزی هدفمند مورد توجه تمام اقشار اعم از مسئولان و مردم جامعه قرار گیرد، تا کارایی فضایی مجازی صرف دیدن کلیپ و لایک کردن پست های جذاب نباشد و در مسیر سازندگی و توسعه همه جانبه مورد استفاده قرار گیرد.

hamidasgari2020@yahoo.com