دوگانگی مفهوم "صلح" در باور حکومت ها

هر روز که می گذرد تبعات جنگ بیشتر مشخص می شود و امور مربوط به پناهجویان اوکراینی مورد توجه افکارعمومی در فضای مجازی می گردد. طی چند روز اخیر تصاویر و ویدئوهای مختلفی از حس همدردی مردم در مرزها را در استقبال از پناهجویان اوکراینی مشاهده شد که مایه امید بود که هنوز نوع دوستی در این جهان سرد و مادی زنده است.

دوگانگی مفهوم "صلح" در باور حکومت ها

 

 

هر روز که می گذرد تبعات جنگ بیشتر مشخص  می شود و امور مربوط به پناهجویان اوکراینی مورد توجه افکارعمومی در فضای مجازی می گردد. طی چند روز اخیر تصاویر و ویدئوهای مختلفی از حس همدردی مردم در مرزها را در استقبال از پناهجویان اوکراینی مشاهده شد که مایه امید بود که هنوز نوع دوستی در این جهان سرد و مادی زنده است.
 اما تصاویری نیز از رفتارهای زننده و تبعیض آمیز از سوی برخی ماموران مرزی و برخی افراد متعصب به مسائل نژادی مشاهده شد که چگونه پدر و دختری را مورد ضرب و شتم قرار دادند و یا پناهجویان رنگین پوست و غیراروپایی را معطل نگه می داشتند و اجازه ورود به آنها نمی دادند.
این رفتار غیر انسانی در هرکجای جهان که رخ دهد محکوم است و براساس تمامی موازین و اصول اخلاقی و انسانی غیرقابل پذیرش است. از سوی دیگر این موضوع را باید به پای سیاست های اعمالی از سوی برخی دولت های غربی دانست. اینکه امروز کل دنیا بسیج شده اند تا از مردم اوکراین حمایت کنند امر پسندیده ای است، اما اینکه این جدیت در مواجهه با دیگر بحران های این چنینی مشاهده نمی شود نماینگر رفتار دوگانه از سوی دولت ها محسوب می شود.
اینکه رهبران اروپایی خود را تافته جدا بافته می دانند چیزی ورای نگرش ملت هاست. امروز فاجعه انسانی که در اوکراین درحال وقوع است محدود به مرزهای این کشور و یا صرفاً همسایگان و قاره اروپا نیست. بلکه این روح خسته انسانیت است که هر روز به عصر "خشونت نوین" نزدیک تر می شود. اگر امروز افکار عمومی درحال محکوم کردن حوادث اوکراین است، نه از بابت حمایت از حکومت و دولت اوکراین که سودای پیوستن به ناتو را داشته و بهانه ای برای تسویه حساب ابرقدرت ها گردیده است.
بلکه نگرانی ها از بابت بدعتی تازه در مورد هجوم به حق انسانیت است. شاید گفته شود این حق و حقوق انسانی در افغانستان،سوریه،یمن،لیبی و دیگر کشورها در مناطق مختلف جهان ضایع شده و کسی به آن معترض نمی شود، این موضوع را باید به عملکرد و سیاست های دولت ها نسبت داد که چگونه با ابزار رسانه ای برخی موارد را در سکوت خبری نگه می دارند و برخی دیگر را به طور گسترده پوشش می دهند.
حرف این است که مفهوم صلح برای حکومت ها و به خصوص در سیاست های غرب به شدت دوگانه دنبال می شود و سیاست زدگی با غلظتی شدید دنبال می شود. این رفتار دوگانه باعث فرصت طلبی برخی جریان های افراطی و نژادگرا گردیده است تا نسل بشر را به سفید پوست و سیاه و رنگین پوست تقسیم کنند و با رفتارهای زشت و غیرانسانی با آنها برخورد کنند.
باید پذیرفت که امروز منافع دولت ها، حقوق ملت ها را تحت تاثیر قرار داده است. درهمین اروپا مردم پرچم فلسطین را به دست می گرفتند و از حق و حقوق بچه ها و غیرنظامیان در مقابل حملات رژیم صهیونیستی که شریک اصلی غرب و آمریکا محسوب می شود، دفاع می کردند. اما به سبب منافعی که دولت ها در حمایت از اسرائیل دارند با معترضین برخورد
می شد و محدودیت برای آنها در نظر گرفته می شد.
اوکراین نشان داد که مردم درگیر سیاست های حکومت ها و دولتمردان شده اند و معنا و مفهوم حقوق بشر دچار دوگانگی در عمل گردیده است.