پیش از ممنوعیت تردد باید به فکر جایگزینی وسایل نقلیه بود

با مصوبه هیأت وزیران، تردد تاکسی و موتورسیکلت‌های کاربراتوری از ابتدای سال ۱۴۰۱ در ۸ کلانشهر کشور ممنوع است.

پیش از ممنوعیت تردد باید به فکر جایگزینی وسایل نقلیه بود

 


با مصوبه هیأت وزیران، تردد تاکسی و موتورسیکلت‌های کاربراتوری از ابتدای سال ۱۴۰۱ در ۸ کلانشهر کشور ممنوع است.
طبق ماده ۸ قانون هوای پاک مصوب هیأت وزیران، از ابتدای سال ۱۴۰۱ تردد تاکسی و موتورسیکلت‌های کاربراتوری در کلانشهرهای تهران، کرج، شیراز، اصفهان، مشهد، اراک، تبریز و اهواز ممنوع است.
اگر چه این اقدامی ضروری و در راستای کاهش آلودگی هوا و حفظ محیط زیست و سلامت عمومی است، اما باید پیش از آن زمینه ها و ملزومات آن را فراهم کرد. در حال حاضر بیش از 10 میلیون وسیله نقلیه فرسوده و رده خارج در کشور داریم که همچنان در حال تردد هستند. آیا بهتر نیست پیش از چنین طرح هایی به طور جدی و گسترده ابتدا از شر این وسایل نقلیه
پر مصرف و آلوده کننده هوا، خلاص شد؟!
ضمن اینکه ممنوعیت اعلام شده در این مصوبه قرار است با چه ابزاری نظارت گردد. آیا صرفاً بر ممنوعیت و احتمالاً جریمه نقدی بسنده خواهد شد.
 اگرچنین است که باید از هم اکنون بی نتیجه بودن آن را مهرتایید زد. از سوی دیگر آیا راهکاری برای جایگزین شدن وسایل نقلیه کافی برای دارندگان این موتورها و تاکسی ها شده است.
آنچه از اعلام طرح مشخص است، ابهامات فراوانی درآن موجود است. به نظر می رسد ما برای کاهش آلودگی هوا باید اقداماتی ابتدایی اما اساسی برداریم و در وهله اول عاملان آلودگی را از تردد منع کنیم و در ازای آن تسهیلاتی برای خرید وسایل نقلیه برای آنها فراهم کنیم. تصمیمات و اقدامات دفعی خیلی زود بی اثر خواهند شد و همچون انبوهی از مصوبات توسط نهادهای مختلف به بایگانی خواهد رفت.