دبیرکل پیشین مجمع کشورهای صادرکننده گاز: تهدید امنیت انرژی جهان با تحریم

دبیرکل پیشین مجمع کشورهای صادرکننده گاز با بیان اینکه تحریم، اروپا را از گاز ایران محروم کرد و امنیت انرژی آن را به شدت تحت تأثیر قرار داد، تأکید کرد: جی‌ئی‌سی‌اف مجمعی حرفه‌ای برای تولیدکنندگان و صادر کنندگان گاز است و یک اتحادیه سیاسی نیست.


دبیرکل پیشین مجمع کشورهای صادرکننده گاز با بیان اینکه تحریم، اروپا را از گاز ایران محروم کرد و امنیت انرژی آن را به شدت تحت تأثیر قرار داد، تأکید کرد: جی‌ئی‌سی‌اف مجمعی حرفه‌ای برای تولیدکنندگان و صادر کنندگان گاز است و یک اتحادیه سیاسی نیست.
سید محمدحسین عادلی  در گفت‌وگو با خبرنگار شانا با اشاره به اینکه این نشست هر دو سال یکبار برگزار می‌شود و این بار نیز بر اساس همان سنت و ترتیب برگزاری نشست‌ها در دوحه قطر تشکیل می‌شود، اظهار کرد: اهمیت نشست سران را می‌توان از دو منظر مورد توجه قرار داد؛ نخست تعداد شرکت‌کنندگان در سطح رؤسای کشورها و دوم موضوع‌های دستور جلسه. باید دید در این نشست چه تعدادی از سران کشورها شرکت می‌کنند و کدامیک از موضوع‌های مهم بازار گاز مطرح و چه تصمیم‌های اتخاد می‌شود.
وی با یادآوری اینکه مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قرار است در قطر برگزار شود و این کشور سعی دارد رویدادهای مختلف در این کشور برای جلب توجه جهانیان پشت سر هم بیفتد، تأکید کرد: اما در مورد دستور نشست باید دید که بیانیه اجلاس وزیران که پیش از نشست سران نهایی می‌شود چه مواردی را در بر می‌گیرد و سران کشورها در خلال این نشست آیا به بحران اوکراین و افزایش قیمت‌های ناشی از آن اشاره می‌کنند یا خیر؟ قطر پیش‌تر اعلام کرده که افزایش قیمت‌های گاز به نفع تولیدکننده و مصرف‌کنندگان نیست.
 چرایی افزایش قیمت گاز
دبیرکل پیشین مجمع کشورهای صادرکننده گاز درباره چرایی افزایش قیمت گاز در بازارهای مختلف منطقه‌ای توضیح داد: قیمت‌های گاز به دلایل پرشمار افزایشی خیره‌کننده پیدا کرده است، نخست آنکه پیش‌بینی‌ها برای افزایش تولید و مصرف انرژی‌های تجدیدپذیر به میزانی که دلخواه مصرف کنندگان اروپایی بود تحقق نیافت و بنابراین تقاضا برای انرژی فسیلی و در رأس آن گاز افزایش یافت. از طرفی کاهش سرمایه‌گذاری و عدم وجود ظرفیت‌های اضافی هم قیمت‌ها را بالا برد، افزایش تقاضای فصلی به علت سرما هم مزید بر علت شد.
عادلی ادامه داد: از ابتدای بحران اوکراین و رویارویی اروپا و آمریکا با روسیه درباره این کشور و لشکرکشی روسیه به مرزهای اوکراین قیمت‌ها افزایش یافت، آمارها نشان می‌دهد که همزمان با اوج‌گیری بحران به هر دلیلی مقدار صادرات روسیه به اروپا اندکی کاهش یافت و همین عامل رشد قیمت‌ها شد.
وی تصریح کرد: نکته‌ای که به‌صورت جالبی در قیمت‌های گاز اتفاق افتاده این است که همواره قیمت گاز اروپا نسبت به قیمت گاز در منطقه آسیای شرق دور بسیار کمتر بوده است، در واقع ژاپن بالاترین قیمت‌ها را برای گاز پرداخت می‌کرده است. در حالی‌که اکنون قیمت‌های اروپا به آسیای شرق دور رسیده و در مواردی از آن بالاتر رفته است. در واقع با بالا گرفتن بحران اوکراین و افزایش تقاضا در اروپا و ذخیره‌سازی آنها و احتمالات تنش و جنگ همه سبب بالا رفتن قیمت‌ها شده است.