تصرفات غیرقانونی حریم رودخانه شهرچایی ارومیه

دستگاه قضا ورود کرد؛

ساخت و سازهای غیرقانونی سالهای اخیر در سایه غفلت مسئولان در حریم رودخانه شهرچایی ارومیه، موجی از گلایه های مردمی را سبب شده و این انتقادات بالاخره پای دستگاه قضا را به ماجرا بازکرد.

تصرفات غیرقانونی حریم رودخانه شهرچایی ارومیه

 


ساخت و سازهای غیرقانونی سالهای اخیر در سایه غفلت مسئولان در حریم رودخانه شهرچایی ارومیه، موجی از گلایه های مردمی را سبب شده و این انتقادات بالاخره پای دستگاه قضا را به ماجرا بازکرد.
به گزارش خبرگزاری مهر ، رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی  با حضور در روستای بند از حریم رودخانه شهرچایی و تصرفات و ساخت و سازهای انجام گرفته بازدید کرد و در گفتگو با خبرنگاران در این زمینه گفت: جای بسی تأسف است که تعدادی فرصت طلب این گونه بستر و حریم رودخانه را تصرف کرده‌اند و باید هم این افراد و هم کسانی که مسئول محافظت و صیانت از این منابع و حریم عمومی را دارند پاسخگو باشند.
ناصر عتباتی هدف از این بازدید را اجرایی کردن تأکیدات و دستورات رئیس قوه در خصوص رفع هر گونه تصرف از بستر و حریم رودخانه‌ها و بررسی تصرفات و ساخت و سازهای غیرقانونی انجام شده توسط برخی افراد فرصت طلب در حریم و بستر رودخانه شهرچایی عنوان کرد.
وی با اشاره به اقدامات اخیر
 قوه قضائیه در رفع تصرف از بستر و حریم رودخانه کرج و همچنین آزادسازی حریم دریاچه خبر در شهرهای شمالی و بیان اینکه این روند به کل کشور از جمله استان آذربایجان غربی هم تسری دارد، دستور ویژه ای مبنی بر بازدید و حضور متولیان و مسئولین ادارات مرتبط در اولین فرصت از حریم و بستر رودخانه شهرچایی ارومیه و پیگیری امور مربوط را صادر کرد.
عتباتی در حین این بازدید از روند اجرای احکام برخی ساخت و سازه‌های غیر مجاز در حریم و بستر رودخانه در حاشیه روستای بند بازدید و با مجریان حکم هم صحبت و دستورات لازم را در خصوص ادامه عملیات اجرایی به را صادر کرد.
 آغاز آزادسازی و رفع تصرف بستر رودخانه شهرچای ارومیه
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: آزادسازی و رفع تصرف بستر رودخانه شهرچای از متصرفان غیرقانونی با حضور مراجع قضائی و نیروی انتظامی در حال انجام است.
یاسر رهبردین با اشاره به برنامه آزادسازی مسیر حدود ۳۰ کیلومتری رودخانه و حریم و بستر این مسیر گفت: برخی افراد در گذشته ساخت و سازهایی را در حدود قانونی رودخانه انجام داده‌اند و با سو استفاده از
عدم آگاهی مردم، امروز با قیمت‌های بسیاری این املاک و باغ‌ها را خرید و فروش می‌کنند.
وی افزود: پس از صدور اخطارهای لازم، آگهی قانونی و تعیین مهلت اعتراض به آن و عدم ارائه هر گونه اعتراضی، دستور قضائی لازم در اجرای قانون صادر و شرکت آب منطقه‌ای با پشتیبانی دادستان استان و نیروی انتظامی، رفع تصرفات بستر رودخانه را به مساحتی که مطالعه شده آغاز کرده است.
رهبر دین گفت: هدف از آزاد سازی تصرفات جلوگیری از بروز خسارات جانی و مالی در اثر سیلاب‌های احتمالی و همچنین تسهیل در انتقال جریان آب به دریاچه ارومیه بوده و ضمناً در صورت آزاد سازی بستر رودخانه شهرچای بیش از ۹ میلیون متر مکعب آب در مسیر سد شهرچای تا دریاچه ارومیه صرفه جویی می‌شود و نیز با توجه به تغییر رژیم و کیفیت بارش‌های استان از وقوع سیلاب و تبعات آتی آن در فصول بارندگی پیشگیری خواهد شد.
با توجه به اینکه رودخانه شهرچای ارومیه آب حیات این شهر به شمار می‌رود امید می‌رود این برخوردها تداوم داشته و در سالهای آتی شاهد بهبود وضعیت موجود در این منطقه باشیم.