صيد بي‌رويه از درياي عمان؛ مجوز دارند!

حدود دو سه سال است كه خبر يا شايعه اجاره درياي عمان به چيني ها براي صيد، به گوش مي‌رسد، خبر يا شايعه‌اي كه از سال ۹۷ بر سر زبان افتاده، اما هربار توسط برخي از مسئولان تكذيب شده است. به‌عنوان نمونه معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، ضمن تاکید بر این‌که به هیچ عنوان به هیچ کشور خارجی به ویژه کشور چین مجوز صید داده نشده است، گفت: در آب‌های عمیق و در فاصله بیش از ۱۰مایلی ساحل دریای عمان و در جایی‌که عمق آب به بیش از ۲۰۰متر می‌رسد، شرکت شیلات ایران حدود ۵۰ فروند شناور دارد که در آن‌جا فانوس دریایی صید می‌کند. پس از صید فانوس ماهیان به پودر تبدیل می‌شوند.



حدود دو سه سال است كه خبر يا شايعه اجاره درياي عمان به چيني ها براي صيد، به گوش مي‌رسد، خبر يا شايعه‌اي كه از سال 97 بر سر زبان افتاده، اما هربار توسط برخي از مسئولان تكذيب شده است. به‌عنوان نمونه معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، ضمن تاکید بر این‌که به هیچ عنوان به هیچ کشور خارجی به ویژه کشور چین مجوز صید داده نشده است، گفت: در آب‌های عمیق و در فاصله بیش از 10مایلی ساحل دریای عمان و در جایی‌که عمق آب به بیش از 200متر می‌رسد، شرکت شیلات ایران حدود 50 فروند شناور دارد که در آن‌جا فانوس دریایی صید می‌کند. پس از صید فانوس ماهیان به پودر تبدیل می‌شوند.
معاون بندری و مناطق ویژه اقتصادی سازمان بنادر کشور در نشستي خبري اعلام كرد كه گفت: «چینی‌ها قراردادی در قالب اجاره بلندمدت با شیلات دارند و از فناوری صید ماهی در عمق ۲۰۰ متری برخوردارند که این فناوری در میان شناور‌های صیادی ایران وجود ندارد.»
سازمان شیلات ایران خبر رسمي خبر از اجاره دريا به صیادان چینی و دادن مجوز صید فانوس ماهیان را در عمق بالای ۲۰۰ متر در آب‎های
خلیج فارس و دریای عمان را اعلام كرده . اما به گفته ماهي‌گيران محلي كه معاش خود را راه صيد تامين مي كنند،  این ماهیگیران چيني و  صنعتی هر چه جلوی تورشان می‌آید را جارو می‌‌کنند. چرا كه هيچ نظارتي بر نحوه كار و صيد صنعتي آنان وجود ندارد.
بر اساس گزارش‌ها، کشتی‌های چینی در مالکیت چین یا در اجاره ایران از روشی استفاده می‌کنند که حتي در خود كشور چین نیز ممنوع شده و سوای این‌که این کشتی‌ها در کنترل ایران یا چین است، این روش نابودگر محیط زیست دريايي ما هم هست.
 ماهی‌‌گیران برای صید ماهی‌ها در کف دریا از روشی استفاده می‌کنند که «ترال کفی / Bottom trawling» نام دارد. در این روش تور با اتصال وزنه و غلتک به کف دریا انداخته شده و سپس توسط کشتی
کشیده می‌‌شود. ماهی‌ها در این تور گیر افتاده و سپس به درون کشتی بالا کشیده می‌شوند. این روش که سود بسیاری برای ماهی‌گیران دارد و با کمترین هزینه و زمان بیشترین صید را به ارمغان می‌آورد اثرات بسیار زیان‌باری را برای آبزیان و زیستگاه‌های آبی آن‌ها به بار می‌آورد. نابودی آب‌سنگ‌های مرجانی که محلی برای تخم‌ریزی و رشد آبزیان هستند از جمله این مضرات است.