بومی‌سازی کاتالیست مصداق تحقق بخش تاب‌آوری فناورانه است

معاون برنامه‌ریزی و توسعه ایدرو:

بومی‌سازی کاتالیست مصداق تحقق بخش تاب‌آوری فناورانه است

 



معاون برنامه‌ریزی و توسعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: بومی‌سازی محصولی همچون کاتالیست، تحقق بخش تاب‌آوری فناورانه و یک موضوع راهبردی به‌شمار می‌آید.
به گزارش شانا، آیین پایانی دومین همایش ملی بومی‌سازی کاتالیست در صنعت پتروشیمی و پالایش نفت در جزیره کیش و با حضور مدیران شرکت‌های پتروشیمی از سراسر کشور فعالان فناور و متخصصان این حوزه برگزار شد.
مهدی صادقی نیارکی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در این آیین به تبیین تاب‌آوری اقتصادی با توسعه و تعمیق ساخت داخل پرداخت و گفت: ادبیات تاب‌آوری در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ و به‌واسطه بحران اقتصادی آمریکا شکل گرفت.
وی با بیان اینکه ادبیات تاب‌آوری فناورانه، بر بحران‌های جهانی توجه دارد، تصریح کرد: در ادبیات توسعه پس از جنگ تحمیلی نیز در برنامه‌های توسعه‌ای شاهد چنین ادبیاتی هستیم و اولویت‌هایی چون افزایش خوداتکایی، بهره‌برداری هرچه بیش‌تر از معادن برای تأمین مواد اولیه تولیدی، جایگزینی موادخام و نیم‌ساخته داخلی به جای مواد وارداتی و افزایش خودکفایی از طریق تکمیل زنجیره‌های تولیدی و بهره‌برداری هرچه بیشتر از معادن تا برنامه پنجم توسعه دیده می‌شود.
صادقی نیارکی با تاکید بر اینکه بومی‌سازی کاتالیست نیز تحقق بخش تاب‌آوری فناورانه است، اظهار کرد: بومی‌سازی کاتالیست موضوعی راهبردی است.
وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیانی چون نفت و گاز سرو می‌توانند کشور را در مسیر خودکفایی، توسعه و ارتقای تاب‌آوری فناورانه قرار دهند گفت: شرکتی که خود را ملزم به روزآوری اطلاعات و نظرات خبرگی می‌داند، می‌تواند به تحقق رویای حرکت در زنجیره ارزش جهانی و تولید کالای رقابتی را مطابق نظر و نیاز مشتریان کمک کند.
امیر هومن کریمی، مدیرعامل شرکت نفت و گاز سرو و دبیر دومین همایش دوسالانه بومی‌سازی کاتالیست در صنعت پتروشیمی و پالایش نفت نیز به فرآیند پشت سر گذاشته شده ازسوی این شرکت دانش‌بنیان برای خودکفایی در تولیدات اشاره کرد و گفت: این شرکت فرزند این کشور است و افتخاری برای ایران است. خوشبختانه توانستیم به فضل الهی رشد کنیم و به نقطه بالندگی برسیم و در مسیر شرکت‌های بزرگ دنیا قرار بگیریم.
وی به چگونگی شکل‌گیری شرکت نفت و گاز سرو از فرآیندهای تولید کاتالیست اشاره کرد و افزود: نفوذ در بازار و معرفی محصولات به مشتری در راهبردهای این شرکت است و گام بعدی تنوع بخشی، توسعه سبد کالا، افزایش ظرفیت و رسوخ بازارهای جهانی است.