اجرای تعمیرات در واحد الفین پتروشیمی جم بدون توقف تولید

متخصصان پتروشیمی جم در پی بروز مشکل عملیاتی در برج تفکیک برش‌های چهارکربنه واحد الفین، موفق شدند این برج را از طریق طراحی یک مسیر میانبر و بدون توقف واحد الفین تعمیر کنند.

 


متخصصان پتروشیمی جم در پی بروز مشکل عملیاتی در برج تفکیک برش‌های چهارکربنه واحد الفین، موفق شدند این برج را از طریق طراحی یک مسیر میانبر و بدون توقف واحد الفین تعمیر کنند.
به گزارش شانا به نقل از پتروشیمی جم،
رضا علیزاده، مدیرعامل پتروشیمی جم با اشاره به بروز مشکل در برج تفکیک ترکیبات چهارکربنه بنزین پیرولیز گفت: از حدود دو ماه گذشته، تصمیم به ایزوله‌سازی و تعمیر برج مذکور در حین تولید گرفته و متعاقب آن طراحی اولیه خطوط، اجرا و تست آغاز شد.
وی افزود: پس از تکمیل خطوط انتقال، هم‌زمان با انجام تعمیرات در پتروشیمی نوری و کاهش دریافت خوراک مایع که منجر به کاهش ظرفیت تولید ترکیبات C4 می‌شد، با آغاز عملیات ایزوله کردن برج به‌طور هم‌زمان برش‌های C4 تولیدی به سمت تانک‌های ذخیره هدایت شد.
مدیرعامل پتروشیمی جم گفت: عملیات مسدودسازی، پرچینگ یا حذف هیدروکربن‌ها از برج به منظور ورود ایمن و تهویه در کمتر از ۲۴ ساعت به اتمام رسید و برج در اختیار واحد تعمیرات قرار گرفت که پس از چهار روز و با رفع ایراد دوباره وارد مدار شد.
علیزاده اظهار کرد: هم‌اکنون با کنترل شرایط عملیاتی به نظر می‌رسد مشکل به‌طور کامل برطرف شده که پس از در سرویس قرار گرفتن پتروشیمی نوری و افزایش ظرفیت کوره‌های مایع، ظرفیت تولید برج مذکور افزایش خواهد یافت.  
وی با اشاره به فرآیند ایمن عملیات یادآور شد: برای نخستین بار در واحد چنین اتفاقی افتاد، البته پیش از این نیز بدون توقف تولید محصول، اقدام‌های تعمیراتی روی بعضی قطعات انجام داده‌ایم.
مدیرعامل پتروشیمی جم با بیان اینکه توقف واحدی همچون الفین تبعات زیادی برای منطقه و سهامداران دارد، ادامه داد: نکته مهم، عدم توقف تولید واحد الفین و تولید محصولات اصلی شامل اتیلن و پروپیلن به شکل نرمال و بدون هدررفت با رعایت کامل موارد ایمنی است.
علیزاده با اشاره به اهمیت کار گروهی بیان کرد: از لحظه آغاز تا آخرین ساعات برای هر ثانیه برنامه‌ریزی شد و با هماهنگی، کار شبانه‌روزی و رعایت کامل موارد ایمنی، عملیات به بهترین نحو انجام گرفت.