پاداش ۵۰۰ میلیارد تومانی فیفا به فدراسیون فوتبال ایران

پاداش ۵۰۰ میلیارد تومانی فیفا به فدراسیون فوتبال ایران

 



تیم ملی ایران با شکست عراق، صاحب پاداشی ۱۶ میلیون دلاری خواهد شد که می‌تواند به آماده‌سازی این تیم تا جام جهانی و برگزاری دیدارهای تدارکاتی با تیم های باکیفیت جهان کمک کند.
گفتنی است، فدراسیون جهانی فوتبال پاداش‌ صعود به جام جهانی را از ۱۰ به ۱۲ میلیون دلار افزایش داده است و شاگردان اسکوچیچ با یک پیروزی دیگر در مرحله انتخابی، به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر صعود خواهند کرد.
شهاب‌الدین عزیزی خادم، رئیس فدراسیون فوتبال می‌گوید پاداش صعود به جام جهانی ۱۶ میلیون دلار خواهد بود. او گفت: ۱۲ میلیون دلار از سوی فیفا و فکر می‌کنم حدود ۳.۵ تا ۴ میلیون دلار هم AFC پرداخت می‌کند که روی هم رفته ۱۶ میلیون دلار می‌شود. این موفقیت در شرایطی است که هزینه صعود به جام جهانی کمتر از ۲ میلیون دلار شده است.
اگر چه هنوز درباره ادعای عزیزی خادم برای پاداش AFC شک و تردید هایی وجود دارد اما با توجه به قیمت کنونی هر دلار در بازار ایران (۳۰۴۰۰ تومان)، تیم ملی مبلغی در حدود ۴۸۶ میلیارد تومان به جیب خواهد زد و بیشترین پاداش دلاری یک تیم ورزشی در تاریخ ورزش ایران به دست می‌آید.
فدراسیون فوتبال وعده داده با توجه به شرایط کنونی، بعد از اتمام مرحله انتخابی و در فاصله یک سال آینده، دیدارهایی به منظور آماده‌سازی هر چه بهتر با تیم‌های با کیفیت و درجه یک جهانی داشته باشد که باید دید این اتفاق به وقوع می‌پیوندد یا خیر.
اما مساله اصلی بعد از کسب این پاداش، چگونگی ورود آن به ایران است که با توجه به شرایطی تحریمی حاکم بر کشور، امکان وارد کردن یک دلار از این مبلغ وجود نخواهد داشت و فدراسیون فوتبال همانند مطالبات گذشته خود از فیفا و AFC باید به روش‌های دیگری متوصل شود.
پاداش جام جهانی ۲۰۱۸ که بالغ بر ۱۰ میلیون دلار بود، هیچگاه به طور مستقیم وارد ایران نشد و این مبلغ صرف هزینه اردوهای خارجی اعم از حمل و نقل، اقامت و همینطور دستمزد مربیان خارجی و این قبیل مسائل شد.
باید دید فدراسیون فوتبال می‌تواند از این پاداش برای آماده‌سازی هر چه بهتر تیم ملی تا جام جهانی ۲۰۲۲ قطر بهره لازم را ببرد یا خیر.