تمامی فرآیندهای ثبت و پیگیری شکواییه مالیاتی غیرحضوری شد

رئیس مرکز عالی دادخواهی مالیاتی:

رئیس مرکز عالی دادخواهی مالیاتی: تمامی فرآیندهای ثبت و پیگیری شکواییه مالیاتی غیرحضوری شد

 


رئیس مرکز عالی دادخواهی مالیاتی و تشخیص صلاحیت حرفه‌ای وزارت اقتصاد از غیرحضوری شدن تمامی فرایندهای ثبت و پیگیری شکواییه مالیاتی خبر داد.
به گزارش مهر به نقل از وزارت امور اقتصادی و دارایی، مجتبی فراهانی رئیس مرکز عالی دادخواهی مالیاتی و تشخیص صلاحیت حرفه‌ای وزارت اقتصاد از راه اندازی سامانه الکترونیکی هیئت موضوع ماده ۲۵۱ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم در سراسر کشور خبر داد که به موجب آن، از این پس، کلیه فرآیندهای مربوط به ثبت و پیگیری شکوائیه مالیاتی مؤدیان، بدون نیاز به مراجعه حضوری و در حداقل زمان ممکن صورت می‌گیرد.
وی با اعلام این خبر، صیانت از دادرسان و مستشاران مرکز عالی دادخواهی مالیاتی و نیز همکاران پاکدست سازمان امور مالیاتی و مؤدیان صحیح‌العمل را یکی از مهم‌ترین دلایل راه اندازی سامانه هیئت موضوع ماده ۲۵۱ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم عنوان کرد و گفت: فراهم آوردن امکان دسترسی آسان و سهولت در ارائه شکوائیه برای کلیه مؤدیان مالیاتی از تمامی نقاط کشور در بستر وب، ضمن افزایش ضریب عدالت در رسیدگی به اعتراضات، بستر رسیدگی بیطرفانه را نیز فراهم می‌آورد.
فراهانی افزود: در صورت کفایت اسناد و مدارک مؤدی، با اظهارنظر دادرسی در خصوص اعتراض وی و پس از موافقت بالاترین مقام دستگاه وزارت امور اقتصادی و دارایی شکایت فرد مورد رسیدگی اعضای هیئت
سه نفره این مرکز قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه پیشتر، در برخی پرونده‌ها، گاهی حتی بیش از
چهار سال اطاله دادرسی وجود داشت، گفت: در دوره جدید مدیریتی مرکز عالی دادخواهی مالیاتی و تشخی صلاحیت حرفه‌ای اولویت بر این مبنا است که همه پرونده‌های مرکز، حداکثر ظرف ۱۰ روز، رسیدگی اولیه یا تعیین تکلیف شده و بحمدالله در حال حاضر از این نظر بروز هستیم.
فراهانی در خصوص پرونده‌های دارای نقص نیز گفت: در سه مرحله، اقدام به ارسال پیامک برای مؤدیان مربوطه می‌کنیم تا نواقص اینگونه پرونده‌ها رفع شود.
رئیس مرکز عالی دادخواهی مالیاتی و تشخیص صلاحیت حرفه‌ای، میانگین روزانه ورودی پرونده‌های شکایات مؤدیان را حدود ۹۴ فقره اعلام کرد و گفت: مطلوب ما این است که تعداد پرونده‌های ورودی به مرکز به پایین‌ترین رقم برسد اما متأسفانه، شاهد افزایش حدوداً ۴۰ درصدی نرخ تشکیل پرونده شکوائیه در هفت ماهه سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل هستیم.