فقر گلزنی در لیگ با حضور مهاجمان میلیاردی

لیگ برتر و چالش های پر شمار؛

روزی که لیگ بیست و یکم شروع شد با یک نگاه به لیست بازیکنان تیم‌های مدعی، هزینه های فراوان برخی از تیم ها و از جمله تیم های صنعتی و ..... انتظار می‌رفت تا شاهد بازی‌هایی جذاب و پرگل حداقل از این تیم‌ها باشیم ، حال پس از گذشت ۷ هفته ، نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه لیگ برتر کشورمان در حال حاضر در دیگر جهات هم در وضعیت بسیار نامطلوبی قرار دارد.

فقر گلزنی در لیگ با حضور مهاجمان میلیاردی


روزی که لیگ بیست و یکم شروع شد با یک  نگاه به لیست بازیکنان تیم‌های مدعی، هزینه های فراوان برخی از تیم ها و از جمله تیم های صنعتی و .....  انتظار می‌رفت تا شاهد بازی‌هایی جذاب و پرگل حداقل از این تیم‌ها باشیم ، حال پس از گذشت 7 هفته ،  نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه لیگ برتر کشورمان در حال حاضر در دیگر جهات هم در وضعیت بسیار نامطلوبی قرار دارد.
 بازی‌های کسل‌کننده و بی‌کیفیت
یکی از فاکتورهای بالا بودن کیفیت فنی و میزان جذابیت لیگ‌ها در دنیای فوتبال، تعداد گل و یا همان میانگین گل زده در هر بازی است. میانگین گلزنی در لیگ برتر فوتبال ایران با چیزی که در فوتبال آسیا، اروپا و جهان می‌بینیم فاصله محسوسی دارد. ما در حال حاضر شاهد آمار میانگین زیر ۲ گل هستیم که برای هر لیگی در هر کشوری یک آمار ضعیف به حساب می‌آید و وقتی شاهد استمرار این تعداد گل  و این معدل باشیم باید بگوییم با یک بحران طرف هستیم.
 فقر گلزنی
هفته هفتم لیگ برتر فوتبال ایران تنها هفت گل را به خودش دید تا بدترین آمار در این فصل به ثبت برسد.
با ثبت این نتایج در هشت بازی هفته هفتم و در حدود ۷۲۰ دقیقه‌ای که بازی‌ها در جریان بود تنها هفت بار تیم‌ها به گل رسیدند که آماری فوق‌العاده ضعیف است.
در این هفته از رقابت‌های بوندسلیگای آلمان دیدار بین هوفنهایم و گروترفورث با نتیجه ۶ بر سه به اتمام رسید و به تنهایی ۹ گل داشت؛ یعنی ۲ گل بیشتر از مجموع بازی‌های این هفته لیگ برتر فوتبال ایران.
میانگین گلزنی در این هفته به عدد عجیب ۰.۸۷ رسید. جالب است که در ۲ هفته قبل نیز شاهد به ثمر رسیدن ۱۰ گل در هر هفته بودیم تا در مجموع و در ۵۶ بازی برگزار شده در لیگ بیست و یکم، ۸۵ گل ثبت شده باشد که سه گل هم انضباطی بود.
میانگین ۱.۵۱ گل در هر مسابقه چیزی است که نمی‌توان آن را توجیه کرد. عددی بسیار نازل که در مقایسه با لیگ کشورهای ناشناخته هم عددی پایین است، و این در شرایطی است که قرارداد بسیاری ازمهاجمان برخی تیم ها غیرقابل باور و سرسام آور است .
نکته دیکر اینکه ، خالی شدن لیگ ایران از مهاجمان کارآمد و مهاجرت آنها به تیم‌های خارجی از دلایل این خشک‌سالی در فوتبال ایران است. کمااینکه تیم ملی فوتبال ایران از تعدد مهاجمان باکیفیت در عذاب است  اما در لیگ برتر فوتبال ایران کمتر مهاجم کامل ، گلزن و قاتلی پیدا می‌کنید که در هر مسابقه بوی گل بدهد.
 حاشیه سازی
در جدیدترین حاشیه فوتبال ایران، دیدار تیم‌های پرسولیس و نفت مسجد سلیمان که قرار بود عصر دوشنبه از ساعت ۱۸ در ورزشگاه آزادی آغاز شود، به دلیل اختلاف  بین سازمان لیگ و شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی با ۳۰ دقیقه تاخیز آغاز شد.
در این اختلاف نظر شرکت توسعه، سازمان لیگ را مقصر می‌دانست و سازمان لیگ هم حرف‌های این شرکت را فرافکنی خواند تا باز متوجه نشویم که مقصر اصلی این اتفاق چه کسی است. البته این دیدار در نهایت با دستور مستقیم وزیر ورزش انجام شد اما حق علاقمندان است که بدانند تا چه زمانی باید منتظر این اتفاقات در فوتبال ایران باشیم.
 داوری ضعیف و اعتراض همیشگی تیم‌ها
بدون شک یکی از بزرگترین مشکلات داوری فوتبال ایران در یکی دو ساله اخیر، عملکرد ضعیف داوران است. کمیته داوران در فصل جدید و با مدیریت جدید قول این را دادند داوران به خوبی گزینش شده و دیگر شاهد اشتباهات بسیار زیاد داوران در لیگ‌های فوتبال نیستیم اما تنها کافی بود تا هفته لیگ شروع شود تا دوباره شاهد صحنه‌های بحث‌برانگیز باشیم.
داوری ضعیف داوران فوتبال کشورمان در لیگ برتر در حال حاضر باعث شده تا تیم‌ها هر هفته اعتراض‌های رسمی خود را تقدیم فدراسیون فوتبال کنند تا بلکه کمی عملکردها بهتر شود.  
 مشکلات مالی شدید تیم‌های لیگ برتری
در هفته دوم لیگ برتر همین امسال اتفاقی رخ داد که شاید اگر کسی آن را به چشم نمی‌دید، باور نمی‌کرد. تیم فوتبال پدیده مشهد که در رفسنجان با تیم مس بازی داشت، به دلیل مشکلات مالی به این شهر سفر نکرد و در بازی حاضر نشد. این دیدار در نهایت با اعلام کمیته انضباطی سه بر صفر به سود مس اعلام شد.
در یک دیدار دیگر تیم پدیده برای تمرین توپ نداشت و دروازه‌بان این تیم با توپ فرضی تمرین می‌کرد. در نگاه اول این اتفاق خنده‌دار به نظر می‌رسد اما با نگاهی عمیق‌تر به این موضوع متوجه می‌شویم که لیگ برتر فوتبال ما در وخیم‌ترین شرایط اقتصادی خود در این چند ساله قرار دارد.
پرداخت نشدن حق پخش تلویزیونی، عدم پرداخت سود از تبلیغات محیطی، نبود قانون کپی‌رایت و به واسطه آن، سود نکردن باشگاه‌ها از فروش پیراهن و بسیاری دیگر از این قبیل مشکلات باعث شده تا باشگاه‌ها هیچ سودی از تیم‌داری در فوتبال نداشته باشند و حتی ضرر و زیان زیادی به بار آورند.