پیرمرد کشاورز چشم به راه عفو...

با شکایت شبکه بهداشت و درمان "دزپارت" در استان خوزستان، مردی روستایی از اهالی شهرستان دزپارت، به جرم پرتاب سنگ به بالگرد اورژانس هوایی، به پرداخت۲۸۵۰ دلار،هجده ماه حبس و تبعید به نیک شهر از توابع سیستان و بلوچستان محکوم شد و اکنون نیز در بازداشت به سر می برد.

 

 

با شکایت شبکه بهداشت و درمان "دزپارت" در استان خوزستان، مردی روستایی از اهالی شهرستان دزپارت، به جرم پرتاب سنگ به بالگرد اورژانس هوایی، به پرداخت2850 دلار،هجده ماه حبس و تبعید به نیک شهر از توابع سیستان و بلوچستان محکوم شد و اکنون نیز در بازداشت به سر می برد.
ماجرا از این قرار بوده است که یک بالگرد اورژانس برای انتقال بیمار در منطقه ای صعب العبور اعزام می شود و در مزرعه این کشاورز فرود می آید و علیرغم فریادها  و دست تکان دادن های وی، خلبان روی محصولات کشاورزی می نشیند و محصولات این کشاورز به باد می رود. وی نیز در حالت اقدام به پرتاب سنگ به بالگرد می کند که منجر به شکستن شیشه آن می گردد.
شکی نیست که جان یک انسان قابل قیاس با محصولات کشاورزی نیست، اما برای کشاورزی که تنها درآمد وی همین قطعه زمین است یعنی به بادرفتن دار و ندار! . این موضوع زمانی تشدید می شود که به گفته مقامات استان، این منطقه یکی از محروم ترین مناطق کشور است که نه جاده دارد و نه آب و برق و گاز و اشاره به این دارند که نیازی به حکم تبعید این فرد نبوده و اینجا خودش بدترین تبعیدگاه است!
با این حال جدای از جنبه عمومی و اجتماعی جرم، مشخص شده که بالگردها مربوط به بخش خصوصی است و شرکت هلی‌کوپتری ایران هم در این باره اعلام داشته این هلی‌کوپتر برای بیت المال و برخی از خانواده شهداست. حال سئوال این است آیا خانواده شهدا راضیند که کشاورز با چند سرعائله از محل زندگی خود تبعید شود و اصلا آیا در تمام عمرش دلار را از نزدیک دیده که امروز باید چند هزار دلار جریمه شود؟!