چند نکته پیش از افزایش قیمت گاز

فصل سرما از راه رسیده است و از این به بعد مصرف گاز درکشور رو به افزایش خواهد گذاشت. بنابراعلام شرکت گاز امسال با توجه به افزایش مصرف سالیانه چیزی در حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب کسری گاز خواهیم داشت و این مسئله موجب افزایش فشار بر سیستم گازرسانی کشور خواهد شد. مسلماً باید فکری برای این مسئله کرد تا علاوه برتأمین مایحتاج مصرف مردم، خللی در امر نیروگاه ها و بخش صنعتی کشور پیش نیاید.

چند نکته پیش از افزایش قیمت گاز

فصل سرما از راه رسیده است و از این به بعد مصرف گاز درکشور رو به افزایش خواهد گذاشت. بنابراعلام شرکت گاز امسال با توجه به افزایش مصرف سالیانه چیزی در حدود 200 میلیون مترمکعب کسری گاز خواهیم داشت و این مسئله موجب افزایش فشار بر سیستم گازرسانی کشور خواهد شد. مسلماً باید فکری برای این مسئله کرد تا علاوه برتأمین مایحتاج مصرف مردم، خللی در امر نیروگاه ها و بخش صنعتی کشور پیش نیاید.
درهمین رابطه یکی از راهکارهایی که مسئولان مربوطه برای این مقوله اندیشیده اند افزایش 2.5 برابری قیمت گاز مصرفی برای مشترکین است. دراین رابطه اعلام شده :« اگر ما قیمت گاز طبیعی را تا ۲.۵ برابر مقدار کنونی افزایش دهیم حداقل تا ۱۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف گاز خواهیم داشت، البته ممکن است ۲ تا ۳ درصد هم خطا داشته باشد».
واقعیت امر این است که این الگوی مدیریتی ممکن است تاحدی موثر باشد اما راهکار منطقی و اصولی نیست.چرا که در قضیه بنزین مشاهده شد که این افزایش قیمت نتوانست مصرف را کنترل کند و حتی شاهد افزایش مصرف نیز هستیم.
لذا اگر تمرکز به کاهش مصرف مشترکین است،باید روی الگوهای مصرف و بحث آموزش و فرهنگ سازی مصرف بین اقشارجامعه کار کرد.افزایش قیمت شاید یکی از گزینه ها باشد اما گزینه ای جبری است و با گذر زمان و افزایش نرخ تورم در فواصل بعدی این افزایش قیمت بی اثر و ادامه آن موجب فشار به مردم می گردد. اما نکته دیگری که باید به آن اولویت داد،بروزرسانی
سیستم های گازرسانی از مبدا و جلوگیری از پرت های انتقال گاز است. به گفته خود مسئولان مربوطه ما درحال حاضر چیزی حدود 10 میلیون مترمکعب
پرت گاز در مبدا داریم. لذا با پرداختن به این موارد و آموزش الگوی مصرف استاندارد در بین مشترکین، با سرعت و کیفیت بیشتری می توان کسری و افت فشارگاز را مدیریت کرد.