وزیر صمت وعده داد؛ ارتباط دلار با کالای داخلی را قطع می‌کنیم

وزیر صمت وعده داد؛ ارتباط دلار با کالای داخلی را قطع می‌کنیم


وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ارتباط دلار با کالای داخلی را قطع می‌کنیم، اظهار کرد: ساز و کارهای جدیدی به عنوان الگوی مدیریت بازار طراحی کردیم و از تصمیمات روزمره، مقطعی و موردی به حالت سیستمی می‌رسیم که این الگو تا آخر امسال اکثر محصولات را در بر خواهد گرفت.
به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران (شاتا)، سیدرضا فاطمی امین  با بیان این مطلب افزود: ساختار بازار از عوامل مرتبط با بروز و تشدید تورم است، برنامه‌ای برای مدیریت بازار داریم که اثرات تورمی مرتبط با ساختار بازار را کاهش خواهد داد.
وی با بیان اینکه بانک‌ها با اضافه برداشت و تسهیلات به رشد نقدینگی دامن می‌زنند، گفت: ما می‌توانیم نقدینگی مازاد و سرگردان را جمع کنیم که در این راستا ۱۵۰ پروژه با ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه تعریف کرده‌ایم تا با هدایت نقدینگی به کاهش تورم کمک کنیم.
فاطمی امین همچنین در خصوص بازار ارز و تأثیر قیمت‌های خارجی بر کالاهای داخل، تصریح کرد: باید تلاش کنیم ارتباط دلار با قیمتهای بازارهای داخلی را قطع ‌کنیم و با عوارض پلکانی این ارتباط را اصلاح کنیم و اجازه ندهیم رانت‌های ارزی به داخل منتقل شود. روی صادرات تمرکز جدی داریم و می‌خواهیم در شش ماهه دوم سال حدود ۵ میلیارد دلار بیش از مدت مشابه سال قبل صادرات انجام شود.
وزیر صمت در ادامه با بیان اینکه اجرای طرح صندوق‌های ارزی جزو پروژه‌های آینده ما خواهد بود، بیان کرد: مردم دلارهای خود را در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری خواهند کرد و ما نیز این منابع را در توسعه تجارت خارجی کشورمان مصرف می‌کنیم.
فاطمی امین همچنین در خصوص اصلاح ساختار تنظیم بازار، گفت: روش‌های قبلی از قبیل بازرسی و نظارت تاثیرهای مقطعی دارند، ما می‌خواهیم همزمان با این روال و تفویض اختیار تنظیم بازار محصولات کشاورزی دامی و باغی به جهاد کشاورزی، اصلاح ساختارهای جدی در حوزه مدیریت بازار را دنبال کنیم و الگوی جدید مدیریت بازار را اجرا کنیم.وزیر صمت در خصوص تنظیم بازار بخش خدمات نیز اضافه کرد: حوزه خدمات، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و همواره ۵۰ درصد تورم در این حوزه اتفاق می‌افتد؛ برای تنظیم بازار خدمات نیز برنامه‌ای یکساله داریم که تا شهریور ماه سال آینده نهایی و اجرا خواهد شد.