خدمات الکترونیک را آسان سازی کنیم

مسئله خدمات الکترونیک درکشور ما همچنان معیوب است و علیرغم تمام اقدامات و ایجاد زیرساخت های فنی، دارای پیچیدگی ها و عدم تمایل به انفصال از کاغذ بازی هاست. در ظاهر امر امور به صورت سایتی و الکترونیک ثبت و پیگیری می شود،اما همچنان مردم باید حضوری و درصف ها و ساعت ها منتظر انجام امور خود در ادارات و نهادهای مختلف باشند.

خدمات الکترونیک  را آسان سازی کنیم

مسئله خدمات الکترونیک درکشور ما همچنان معیوب است و علیرغم تمام اقدامات و ایجاد زیرساخت های فنی، دارای پیچیدگی ها و عدم تمایل به انفصال از کاغذ بازی هاست. در ظاهر امر امور به صورت سایتی و الکترونیک ثبت و پیگیری می شود،اما همچنان مردم باید حضوری و درصف ها و ساعت ها منتظر انجام امور خود در ادارات و نهادهای مختلف باشند.
نکته دیگر بحث پیچیدگی های خدمات الکترونیک است که واقعاً برخی اقشار به خصوص افراد مسن و بازنشستگان را با زحمت مواجه ساخته است. به عنوان مثال سروکار پیرمردها و خانم های سن و سال دار در ادارات بیمه
مسئله ای شده که هم مراجعه کننده را خسته می کند و هم اپراتورهای مستقر در این سازمان را دچار ضعف اعصاب کرده است.
هردو طرف حق دارند و نمی توان گفت که حق باکیست! پیرمردی که در دهه 70 عمر خود قرار دارد چطور می تواند برای خود ایمیل داشته باشد تا تغییرات بیمه ای برای وی ایمیل شود و یا اپلیکیشن خدمات بیمه را روی گوشی خود نصب کند و نام کاربری بسازد و رمز عبور برای پروفایل خود قرار دهد، درحالی که شاید اصلا گوشی موبایل نداشته باشد و یا از تلفن های ساده صرفاً برای تماس گرفتن استفاده کند.یا در برخی نهادها و ادارات،مراجعین باید با نوبت گیری اینترنتی به انجام و پیگیری امور خود بپردازند،درحالی که حتی خود کارمندان آن اداره یا نهاد با آموزش هایی که دیده اند برایشان سخت است که اسناد را یک به یک اسکن و فایل آنها را با این سرعت اینترنت بارگذاری
نمایند.
خلاصه اینکه هدف از خدمات الکترونیک آسان سازی و سرعت بخشیدن به خدمات قابل ارائه است. اینکه نه کارمندان راضی باشند و نه
مراجعه کنندگان،نشان از عدم کارایی و رعایت استانداردها در قوانین خدمات الکترونیک و زیرساخت های فنی آن می باشد و باید آنها را اصلاح و توسعه داد.