با همه ظرفيت در حال تأمين آب هستيم

مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان مركزي:

مهندس يوسف عرفاني نسب مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان مركزي در آستانه هفته صرفه جويي در مصرف آب (۱تا ۷ تيرماه ) در نشست خبري با اصحاب رسانه در فضاي مجازي ، به تشريح وضعيت تنش آبي استان در سال ۱۴۰۰ پرداخت .

با همه ظرفيت در حال تأمين آب هستيم

اراك -  خبرنگار آفرينش
مهندس يوسف عرفاني نسب مديرعامل شركت  آب و فاضلاب استان مركزي در آستانه هفته صرفه جويي در مصرف آب (1تا 7 تيرماه ) در نشست خبري با اصحاب رسانه در فضاي مجازي ، به تشريح وضعيت تنش آبي  استان در سال 1400 پرداخت .
به گزارش روابط عمومي شركت آب و فاضلاب استان مركزي، وي در اين نشست خبري اعلام نمود:كاهش 48 درصدي  بارندگي نسبت به سال قبل، افزايش گرما و همچنين  افزايش 4.6 درصدي مصرف آب به صورت ميانگين در سطح استان ، تاب آوري تاسيسات آب را كاهش مي‎دهد.
وي افزود :همكاران بنده در شركت آب و فاضلاب استان مركزي با همه ظرفيت در حال تامين آب هستند اما اگر همكاري مردم در صرفه جويي مصرف آب نباشد ، با مشكل مواجه مي‎شويم.
مهندس عرفاني نسب به افزايش4.6 درصدي  مصرف آب به صورت ميانگين در سطح استان مركزي نسبت به سال گذشته اشاره نمود و گفت:در شهر مامونيه اين افزايش مصرف به 13 درصد و در شهر آشتيان به 12 درصد مي‎رسد و به نسبت در شهرهاي خنداب ، تفرش و ساوه اين افزايش مصرف نسبت به ميانگين استان بالاتر مي‎باشد.
وي افزود:طبق آمارهاي موجود در سال گذشته فقط 50 درصد مشتركين الگوي مصرف آب را رعايت مي‎كنند و اين مساله در باغ ويلاها در سطح روستاها به علت مصرف بي رويه آب در آبياري فضاي سبز به وفور مشاهده مي‎گردد.
وي ادامه داد: در برخي از روستاها خصوصا در اواخر هفته با افزايش جمعيت مواجه هستيم كه اين افزايش گاهاً به 3 يا 4 برابر جمعيت ساكن روستا مي‎رسد و اين مساله فشار زيادي بر روي تاسيسات آب روستا مواجه مي‏نمايند چرا كه تاسيسات آب روستا متناسب با جمعيت اصلي ساكن در روستا طراحي شده است و اين مساله مردم را با كم آبي مواجه مي‏نمايد.
 در سال جاري احتمالا در 125 روستا
 با تنش آبي مواجه شويم
مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان مركزي بيان داشت:طبق پيش‎بيني‎هاي صورت گرفته در سال جاري احتمالا در 125 روستا با تنش آبي مواجه شويم.
مهندس عرفاني نسب گفت:در حال حاضر به 25 روستا كه 13 روستا به علت كمبود آب و 12 روستا به علت كيفيت آب با تانكر سيار آبرساني مي‎شوند و تا كنون 600 سرويس تانكر آب به اين روستاها اعزام شده است.وي افزود:بيشتر نگراني‎هاي ما در سطح روستاها به ويژه روستاهايي كه در مناطق كوهستاني قرار دارند وجود دارد چرا كه منابع آبي اين روستاها ارتباط مستقيمي با كاهش بارندگي‎ها دارند.
وي تصريح نمود:البته در شهرها هم ممكن است با مشكل مواجه شويم همانطور كه طي دو هفته گذشته در شهر مامونيه با قطع برق و كاهش حجم مخزن ذخيره به علت مصرف بالاي آب ، مردم با مشكل كمبود آب مواجه شدند.
وي در بخش ديگر اين نشست خبري در پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص وضعيت آب شهرك‎هاي شمالي اراك اظهار كرد:آب سد كمال صالح به شهرك‏هاي شمالي شهر اراك وصل شده است اما با توجه به افزايش مصرف آب در فصل گرما ،ناچاريم چاه هاي آب شرب موجود را هم وارد مدار بهره‎برداري نماييم و به همين دليل ساكنين اين شهرك‎ها ،گاهي اوقات از طعم آب اظهار گلايه مي‎نمايند.
وي تاكيد داشت:طعم آب با كيفيت آب متفاوت است و مردم مطمئن باشند آبي كه به دست آنها مي‎رسد از استانداردهاي لازم كيفي برخوردار است.
وي حجم آب مصرفي مردم شهر اراك را 2هزار و 300 ليتر برثانيه عنوان كرد و گفت:اين در حالي است كه حجم آب دريافتي از سد كمال صالح به 1200 ليتر در ثانيه مي‎رسد.