بوی بد تهران؛ از آراد کوه تا دامپروری‌ها!

شهر تهران و به‌ویژه مناطق اطراف فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) مدت‌هاست با معضل انتشار بودی بد مواجه است؛ بویی که گاهی به مدد باد در نواحی مختلف شهر تهران نیز به مشام می‌رسد و موجب آزار مردم می‌شود. در رابطه با منشاء این بوی بد چندسال است حدس‌ها و گمان‌های مختلفی زده می‌شود؛ از جمله شکستگی لوله فاضلاب، نشت گاز در پالایشگاه تهران و فعال‌شدن آتشفشان دماوند و آرادکوه به عنوان دپوی دفع زباله.در واقع برخی مسئولان هنوز بر پایه همین حدس‌ها و گمان‌ها پیشروی می‌کنند و فعلا از منشاء اصلی این بوی آزاردهنده خبری نیست.


شهر تهران و به‌ویژه مناطق اطراف فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) مدت‌هاست با معضل انتشار بودی بد مواجه است؛ بویی که گاهی به مدد باد در  نواحی مختلف شهر تهران نیز به مشام می‌رسد و موجب آزار مردم می‌شود. در رابطه با منشاء این بوی بد چندسال است حدس‌ها و گمان‌های مختلفی زده می‌شود؛ از جمله شکستگی لوله فاضلاب، نشت گاز در پالایشگاه تهران و فعال‌شدن آتشفشان دماوند و آرادکوه به عنوان دپوی دفع زباله.در واقع برخی مسئولان هنوز بر پایه همین حدس‌ها و گمان‌ها پیشروی می‌کنند و فعلا از منشاء اصلی این بوی آزاردهنده خبری نیست.
در این رابطه لازم است اشاره‌ای کوتاه شود به گمانه‌زنی‎های مسئولان مختلف؛ معاون رئیس‌جمهور و دبیر شورای‌عالی حفاظت محیط زیست
در بهمن ماه سال 99 گفته که:«بوی بد جنوب شهر تهران ناشی از مجتمع دفع و پردازش پسماند آرادکوه است و قرار شده "تا از شدت بوی نامطبوع کاسته شود و مذاکراتی با شهرداری انجام گیرد تا در مورد آرادکوه  تصمیم نهایی گرفته شود"».به گفته وی در جلسه شورای عالی محیط زیست تصویب شد که «تکلیف ‌پسماندها و سرمایه‌گذاری‌ها» با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست و وزارتخانه‌های نفت، نیرو، کشور، جهاد کشاورزی و صمت» روشن شود.
در سال۹۸ برخی مطبوعات با قاطعیت به آرادکوه-محل دفن و دپوی زباله تهران- به‌عنوان منشاء اصلی و نهایی اشاره کردند و حتی برخی مسئولان را زیر سوال بردند که چرا به این منطقه توجه نمی‎کنند. حتی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست رسما اعلام کرد: «بررسی‌هایی که شهرداری انجام داده، نشان می‌دهد ۲۲ درصد بوی نامطبوع جنوب شهر تهران مربوط به آرادکوه است. اما بررسی‌های سازمان حفاظت محیط زیست نشان می‌دهد بیش از  ۴۵ درصد بوی نامطبوع جنوب شهر تهران به آرادکوه مرتبط است.»
استاندار تهران می‌گوید گازهای SO2 و SH2و با احتمال کمتری آمونیاک، علت بوی بد تهران هستند.رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی: گفته حدس زده می‌شود به دلیل پدیده وارونگی دما و برخی تغییرات آب‌وهوایی، برخی از بوهای خارج از تهران وارد تهران شده است.
برخی نیز به دامپروری‌های اطراف تهران اشاره کرده و منشاء این بوی آزاردهنده را که می‎تواند موجب بیماری‌های مختلف شود، دامپروری‎های فوق می‎دانند. گفته می‎شود  دامداری‌ها و دامپروری‌های بسیار بزرگ، هم‎چنین وجود فاضلاب روان شهرک‌های اسلامشهر، واوان و دیگر شهرک‌های کوچک در غرب بزرگراه که بیشتر مواقع در کانالی به نام کانال نواب و بخش انتهای رودخانه کرج جریان می‎یابد، منشاء این بو می‌باشد.
این حدس‌ها و گمان‌ها را آوردیم تا گفته باشیم که با وجود عمر چندساله این معضل، هنوز که هنوز است در مورد منشاء اصلی این بو، مسئولان مختلف به توافق! نرسیده‌اند و همچنان کار جلوگیری از تولید و انتشار این بوی بد، در مرحله حدس و گمان قرار دارد!