فريب آسمان آبي تهران را نخوريم!

هواي شهر تهران آلوده است؛ اما اين بار در فصل گرما، كه خبري از وارونگي هوا و گازهاي گلخانه‌اي نيست، با معضلي به نام افزايش اُزُن مواجه شده است؛ هوای تهران در چندمین روز متوالی برای گروه‌های حساس جامعه آلوده است؛ علت این آلودگی افزایش غلظت ازن در هوای پایتخت اعلام شده. بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون چند روزيست روی شاخص ۱۱۲ و در شرایط ناسالم قرار دارد.


هواي شهر تهران آلوده است؛ اما اين بار در فصل گرما، كه خبري از وارونگي هوا و گازهاي گلخانه‌اي نيست، با معضلي به نام افزايش اُزُن مواجه شده است؛ هوای تهران در چندمین روز متوالی برای گروه‌های حساس جامعه آلوده است؛ علت این آلودگی افزایش غلظت ازن در هوای پایتخت اعلام شده. بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران،  میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون چند روزيست روی شاخص ۱۱۲ و در شرایط ناسالم  قرار دارد. در همین مدت، غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از ۱۰ میکرون با شاخص ۱۰۰، ازن با شاخص ۶۱، دی اکسید نیتروژن با شاخص ۳۲ و منواکسید کربن با شاخص ۱۵ بوده است. آلاینده ازن به‌طور مستقیم در هوا منتشر نمی‌شود بلکه توسط واکنش‌های شیمیایی بین اکسیدهای نیتروژن (NOx) و ترکیبات آلی فرار(VOCs) در حضور نور خورشید ایجاد می‌شود و به همین علت، میزان ازن در تابستان و در وسط روز بیش از سایر مواقع است.
دليل افزايش الاينده ازن در هواي تهران، وجود آلاینده‌های
منتشــر شده ازخودروها، نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها، کارخانه‌های شیمیایی و سایر منابع است كه با تابش خورشید واکنش شــیمیایی انجام داده و براي تنفس انسان بسيار خطرناك است. در شهرهای بزرگ و صنعتی و مناطق مجاور، به دلیل آلودگی شدید هوا، وجود گازهای آلاینده اولیه و هم‌چنین آفتابی بودن هوا در بيشتر روزهای سال، شرایط برای انجام واکنش‌های اکسیداسیون فتوشیمیایی که به ایجاد گاز ازن منجر می‌شوند، كاملا مهياست.
مدیر کل محیط زیست شهرداری تهران به‌عنوان یکی از متولیان زیستی شهر تهران با اشاره به این‌که امسال ٢٩ روزهوای ناسالم برای گروه‌های حساس و همه گروه‌ها به‌واسطه وجود آلاینده ازن در هوای پایتخت را تجربه کرده‌ایم،   می‌گوید:«برای از بین بردن این آلاینده باید منابع انتشار پیش‌سازهای ازن یعنی "اکسیدهای نیتروژن و هیدروکربن‌ها" را کاهش دهیم.» موتورسیکلت‌های کاربراتوری با انتشار هیدروکربن‌ها و خودروهای دیزلی با تولید اکسیدهای نیتروژن، از سهم قابل ملاحظه‌ای در ایجاد شرایط لازم برای آن‌که گاز ازن بتواند در روزهای گرم و آفتابی سال، مقام نخست را در بین پارامترهای آلاینده هوای تهران از آن خود کند، برخوردارند.
 متاسفانه ازن یک اکسیدان بسیار قوی است و می‌تواند سبب بروز مشکلات تنفسی متعدد نظیر حملات آسمی، کاهش عملکرد ریه و بیماری‌های جدی تنفسی شود.
این‌ها بخشی از دغدغه‌های زیست‌محیطی پایتخت است که در روزهای تابستان نه تنها موجب ایجاد آلودگی هوا و باعث بیماری‌های تنفسی
و قلبی می‌شود بلکه نماهای تهران از جمله برج میلاد را در پشت
آلاینده ها و دودها پنهان می‌کند.