قله پیک چهارم و بازگشایی و عادی‌پنداری چندباره!

از امروز، مشاغل گروه یک و دو که حدود سه هفته تعطیل بودند، بازگشایی شدند، و این یعنی آغاز فعالیت صنوف مختلف، بازشدن بازار و تردد متراکم دوباره در شهر. آن‌هم در حالی‌که به گفته معاون درمان ستاد کرونا در استان تهران، پیک چهارم تا یک ماه دیگر ادامه خواهد داشت ضمن این‌که احتمال جهش جدید ویروس ایرانی هم وجود دارد. وی معتقد است:«ما کماکان در پیک کرونا هستیم و شاید تا یک ماه آینده از این وضعیت خلاصی پیدا نکنیم و تا دو هفته آینده موارد بستری بیمارستانی افزایش خواهد یافت. در واقع شاید روند افزایشی شدید نباشد، اما کاهش محسوسی در موارد بستری و سرپایی در پایتخت نخواهیم داشت.» با وجود چنین هشداری، ناگهان و در حالی‌که هنوز تعداد قربانیان کووید۱۹، سه رقمی است، رنگ‌بندی شهرها تغییر می‌کند و قرمزها به نارنجی و نارنجی‌ها به زرد تبدیل می‌شوند و با عادی‌پنداری در این وسعت، آموزش‌وپرورش هم تصمیم می‌گیرد از دروسی که به‌صورت آنلاین تدریس شده و طبعا مشکلات و کاستی‎های خاص خود را در مناطق مختلف داشته ودارد، امتحان حضوری بگیرد و دانش‌آموزان را زیر یک سقف جمع کند.

قله پیک چهارم و بازگشایی و عادی‌پنداری چندباره!

از امروز، مشاغل گروه یک و دو که حدود سه هفته تعطیل بودند، بازگشایی شدند، و این یعنی آغاز فعالیت صنوف مختلف، بازشدن بازار و تردد متراکم دوباره در شهر. آن‌هم در حالی‌که به گفته معاون درمان ستاد کرونا در استان تهران، پیک چهارم تا یک ماه دیگر ادامه خواهد داشت ضمن این‌که احتمال جهش جدید ویروس ایرانی هم وجود دارد. وی معتقد است:«ما کماکان در پیک کرونا هستیم و شاید تا یک ماه آینده از این وضعیت خلاصی پیدا نکنیم و تا دو هفته آینده موارد بستری بیمارستانی افزایش خواهد یافت. در واقع شاید روند افزایشی شدید نباشد، اما کاهش محسوسی در موارد بستری و سرپایی در پایتخت نخواهیم داشت.» با وجود چنین هشداری، ناگهان و در حالی‌که هنوز تعداد قربانیان کووید19، سه رقمی است، رنگ‌بندی شهرها تغییر می‌کند و قرمزها به نارنجی و نارنجی‌ها به زرد تبدیل می‌شوند و با عادی‌پنداری در این وسعت، آموزش‌وپرورش هم تصمیم می‌گیرد از دروسی که به‌صورت آنلاین تدریس شده و طبعا مشکلات و کاستی‎های خاص خود را در مناطق مختلف داشته ودارد، امتحان حضوری بگیرد و دانش‌آموزان را زیر یک سقف جمع کند.   
اگر به گفته معاون درمان ستاد کرونا در استان تهران، قرار نیست تا یک ماه آینده در پایتخت به آرامشی که مدنظر است، برسیم؛ چرا ناگهان رنگ‌ها تغییر کرده و تصمیم بر بازگشایی‌ها گرفته می‌شود؟ درست است؛ اقتصاد ما تاب این حد از تعطیلی و تعلیق را ندارد، صنوف مختلف با تغییرات قیمت ارز و مشکلات و بحران اقتصادی و بی‎تصمیمی و یا چندتصمیمی، درگیر وضعیتی روزمزدی شده‌اند و هر روز که از بیکار و تعطیل ماندن‌شان بگذرد، دچار زیان‎های جبران‌ناپذیر بیشتری خواهند شد. پس چاره‌ای نیست جز بازگشایی و عادی‌پنداری درست در قله پیک چهارم و البته برای این بازگشایی‌ها و تغییر رنگ بندی‌ها، دلایل هم داریم؛ به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان:« قرمز نگاه داشتن یک شهر برای چند هفته متوالی باعث لطمه جدی به بعضی کسب‌وکارهای کوچک و کارگران روزمزد می‌شود و در نبود حمایت اقتصادی از سوی دولت، تبعات سنگین دارد. هم‌چنین می‌تواند به بی‎اثرشدن محدودیت رنگ‎ها بیانجامد.بیمارانی که امروز فوت می‌کنند چند هفته قبل مبتلا شده‌اند. لذا بعد از کاهشی شدن روند ابتلا و نارنجی شدن شهر، ممکن است همچنان روند مرگ صعودی باشد.» اما این نظر تا چه حد درست است؛ این‌که افرادی که اخیرا فوت می‌کنند، بیماران دو سه هفته گذشته هستند و اگراین نظر تا این حد علمی است، آیا امکان ندارد که درست برهمین اساس! بازگشایی، دوباره مردم را درسیکل معیوبی دیگر گرفتار کرده و فوتی‌های یک ماه آینده، نتیجه ابتلاهای دو هفته آتی باشند؟
آیا برای همه مردم ما و مسئولان، بهتر آن نیست که به‌جای توجیه و دلیل آوردن، به واقعیت مشکلات اقتصادی اشاره شود و واقعیتی را که آنان با پوست و گوشت و حالا با استخوان خود در حال تجریه و درک آن هستند، به گونه‌ای دیگر توجیه نکردو به همان سخنان ساده و واقعی معاون درمان ستاد کرونا در استان تهران اکتفا کرد که گفته:«این آرامش زمانی ممکن است رخ دهد که میزان بیماران سرپایی کاهش یابد.کماکان شاخص مراجعه سرپایی ما تا دو یا سه هفته آینده بالا خواهد بود.»؟ بهتر آن است که با مردم در مواردی که با امنیت سلامت آنان ارتباط مستقیم دارد، صریح‌تر باشیم؛ ما ناچاریم تحت شرایط بحران اقتصادی، بحران کووید 19 را تا حدی نادیده بگیریم؛ حتی اگر در قله باشیم!