۵ فناوری پیشرفته که آلودگی هوا را کاهش می‌دهند

۵ فناوری پیشرفته که آلودگی هوا را کاهش می‌دهند


قسمت دوم
 وسایل نقلیه خودران
یکی از تحول‌های بزرگ در بخش خودرو حرکت به سمت وسایل نقلیه خودران یا خودکار است. فناوری که می‌تواند نحوه استفاده وسایل نقلیه از شبکه اینترنت یا فناوری‌های مکان محور، مسیر را تغییر دهد و ترافیک و صف‌های طولانی که تا حدی ناشی از نحوه رانندگی انسان‌ها است کم کند. همچنین طیف وسیعی از پژوهش‌ها تخمین زده‌اند که وسایل نقلیه خودران، می‌توانند بهره وری سوخت را بین ۱۵ تا ۴۰ درصد بهبود بخشند و باعث کاهش انتشار آلاینده‌های محلی و همچنین گاز‌های گلخانه‌ای شوند.
 فناوری هوای مایع
فناوری‌های جدیدی که در حال توسعه هستند تلاش می‌کنند تا منابع اصلی آلودگی را برطرف کنند. گاز‌ها یکی از همین منابع و منشأ‌های انتشار آلودگی است. به عنوان مثال، یک منبع فزاینده آلودگی در شهر‌ها از کامیون‌ها و وانت‌های یخچال دار ناشی می‌شود. این وسایل حمل
 مواد غذایی و فاسدشدنی قدیمی، نسبت به کامیون‌های مبتنی بر فناوری‌های نو هر کدام ۲۹ برابر گاز‌های گلخانه‌ای تولید می‌کنند.
در حالی‌که کامیون‌ها تحت استاندارد‌های آلایندگی هستند، موتور‌های کمکی مورد استفاده برای تأمین انرژی تجهیزات برودتی تا حد زیادی
تنظیم نشده و آلایندگی بالایی ایجاد می‌کنند. یک شرکت فناور در حال توسعه یک سیستم جایگزین مبتنی بر استفاده از هوای مایع فعالیت می‌کند که میزان گاز‌های گلخانه‌ای را به صفر می‌رساند.
ادامه دارد...
*باشگاه خبرنگاران جوان