جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1390/10/10 - روزنامه سراسري صبح ايران (شنبه) نسخه شماره 4055

  روش‌هايي براي كاهش کلسترول ديابتي‌ها  

 ترجمه: فاطمه رادور(قسمت‌ سوم)

چگونه بهتر است آنرا مصرف كنيم : خوردن بادام با پوست نازك آن بسيار مغذي تر از بدون پوست آن مي باشد چرا که بادام با پوست داراي دوز بيشتري از فلاونوئيدهاست . تعداد انگشت شماري بادام را به ماست بيافزاييد و يا دو قاشق غذاخوري کره بادام را به همراه نان گندم مصرف كنيد. بادام مخلوط در ماست يك ميان وعده اسپانيايي محسوب مي شود.

دستور مصرف روزانه: يک اونس بادام خشک بو داده حتي المقدور بدون نمك.

3. تخم کتان

تخم کتان حاوي فيبر محلول ليگنان است که توده توليدي LDL در رگ ها را مستقيماً از بين برده و به افزايش توانايي بدن شما براي خلاص شدن از شر کلسترول هاي مضر كمك مي كند.

چگونه بهتر است آنرا مصرف كنيم : در خوردن تخم کتان بهتر است از پودر شده آن به جاي دانه كامل آن استفاده كرد، چرا که بدن شما بهتر مي تواند مواد مغذي آن را جذب كند . بريل مي گويد كه دوست دارد تخم كتان را روي بلغور يا جو دوسر صبحانه اش بپاشد. تحقيقات جديد نيز نشان مي دهند که تاثيرگذاري تخم کتان بهتر از روغن دانه کتان براي پايين آوردن کلسترول است.

دستور مصرف روزانه : 2 قاشق غذاخوري از دانه هاي تخم کتان.

4. سير

سير مانع توانايي کبد براي انباشته ساختن کلسترول هاي مضر است.

چگونه بهتر است آنرا مصرف كنيم: ريز ريز کردن سير به قطعات کوچک عطر و طعم آن را آزاد مي کند. سير را در روغن سرخ کرده و آن را با اسفناج بخار پز شده مخلوط كنيد ، آن را به صورت سس در سوپ و انواع غذا مي توانيد استفاده كنيد و يا پوره سير سرخ شده را با سيب زميني پخته شده و روغن زيتون مخلوط كنيد اين روش يک نسخه سالم براي قلب هاي شماست ، در عين حال كه سيب زميني هاي رنده شده خوراك مورد علاقه همه هستند ، مي توانيد اين پوره را با گل كلم و خامه درست كنيد.

دستور مصرف روزانه: به دليل مقدور نبودن استفاده از سير براي بعضي افراد به صورت روزانه دستور خاصي براي آن در نظر نمي گيريم .

5. غذاهاي حاوي فيتوسترول ها

فيتوسترولها چربي موجود در غذاهاي گياهي مانند ميوه ها ، آجيل ، دانه ها و روغن هاي گياهي است. آنها با جذب کلسترول بد بدن آنها را توسط روده از بدن دفع مي كنند . چگونه بهتر است آنرا مصرف كنيم : حتي رژيم غذايي گياه خواران نيز مي تواند در روز بيش از 300-400 ميلي گرم فيتوسترول گياهي براي بدن فراهم کند. بنابراين جاي نگراني نيست ، با غذاهاي حاوي فيتوسترولها مي توانيد مکمل هاي اضافه براي تامين اين استرولها را كنار بگذاريد و از اضافه وزن خود هم جلوگيري كنيد. پس اين هله هوله هاي رنگارنگ را كنار بگذاريد و از آجيل ها استفاده كنيد .

دستور مصرف روزانه : 2-3 گرم از فيتوسترولها در روز در بيش از دو وعده از اين خوراكي ها به بدن منتقل خواهند شد.

6. سيب

سيب ، به خصوص پوست بيروني و گوشت آن ، غني از پلي فنول ، آنتي اکسيدان قوي است که به جلوگيري از تجمع توده هاي چربي كمك ميكند .

چگونه بهتر است آنرا مصرف كنيم : ريز ريز کردن ، برش تكه اي يا نگيني خورد شده آن براي بدن مفيد است اما براي حداكثركردن مزاياي بهداشتي تمام آن را يك جا مصرف كنيد زيرا ديده شده برخي افراد قسمتي از آن را استفاده كرده و بقيه آنرا براي استفاده بعدي در يخچال نگه داري مي كنند . سعي کنيد اين دستور العمل را به عنوان يك سالاد ميوه متشكل از سيب و کلم مي توانيد به كار ببريد .

دستور مصرف روزانه: خوردن يک سيب در روز براي دورنگه داشتن شما از ملاقات با دکتر كافي است .

7. لوبيا

حبوبات حاوي فيبر محلول خاصي هستند که در روده بزرگ به آساني تخمير مي شوند. باکتريهاي سالم فيبرها را مي خورند و به همراه قند لوبيا به شكل اسيدهاي چرب با زنجيره کوتاه به کبد سفر كرده و مانع از توليد کلسترول LDL مي شوند.

چگونه بهتر است آنرا مصرف كنيم : بهترين روش که در ژاپن مورد استفاده قرار مي گيرد استفاده از خمير شيرين لوبيا قرمز است.

ادامه دارد...


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
سياسي
خبر دانشگاه
دانش و پژوهش
اقتصاد و بازار
مرز پرگهر
دريچه هنر
آزمون و سنجش
اجتماعي
در قلمرو ورزش
آگهي
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته