جستجوي پيشرفتهبرو جستجو
پیوندها ÏÑíÇÝÊ Pdf ÏÑÎæÇÓÊ ÇÔÊÑǘارتباط با ماآرشيوشناسنامهصفحه اصلي
تاریخ 1386/05/14 - روزنامه مستقل سراسري صبح ايران - يكشنبه نسخه شماره 2827

 خودتان انتخاب رشته کنيد 


گام آخر کنکور: انتخاب رشته صحيح

  حسن دانه داران، کارشناس مشاوره و برنامه ريزي درسي
روزهاي سرنوشت ساز داوطلبان کنکور سراسري فرا مي رسد و داوطلبان مجاز به انتخاب رشته همچون ساليان قبل بايد رشته و بعضا حرفه آينده خود را با تعيين رشته دانشگاهي انتخاب کنند. موسسات زيادي سعي در راهنمايي داوطلبان دارند اما به دلايلي معلوم در اين کار سرنوشت ساز به بيراهه مي روند و کمتر به رسالت خود عمل مي کنند. آنچه مهم است يک انتخاب رشته صحيح فقط با تلاش 40 تا 50 ساعته شخص داوطلب و در طي چند روز بدست خواهد آمد و ديگران از مشاوران مجرب گرفته تا اوليا» داوطلب فقط بايد نقش راهنما را ايفا کنند. انتخاب رشته رايانه اي به نظر نگارنده، راه مناسبي براي تعين رشته و قبولي نيست. اين نوع انتخاب فقط براساس ميزان علائق و ظرفيت پذيرش داوطلبان در سال گذشته نسبت به رشته ها است و هيچ کاربردي براي داوطلبان سال جاري ندارد. جز آنکه از ساعتها فعاليت و تنظيم انتخابها براساس علاقه جلوگيري و حکم به انتخاب نوشته هاي چاپ شده و بيرون آمده از دل رايانه مي دهد. حتي شايد تصور کنيم مشاوران قادرند از اين نتايج آماده استفاده کنند. اما به دليل زمان کم و رسيدگي به تعداد زيادي داوطلب، از حوصله آنها هم خارج است که اين نوع تعيين رشته را به دقت بررسي کنند و تنها    مي توان آن را ابزار راحتي تلقي کرد که بخصوص براي داوطلباني که اولين سال حضورشان را تجربه مي کنند از تلاش اصولي در جهت تعيين رشته صحيح جلوگيري مي کند.
  هشدار جدي
انتخاب رشته رايانه اي (انتخاب رشته از طريق موسسات) فقط و فقط به جهت کسب درآمد بيشتر موسسات است و بدليل محدوديت زمان انجام مي شود و هر ارگان يا نهادي هم که چنين عمل کند. سرعت کار خود را براي کسب درآمد بيشتر افزايش مي دهد زيرا از يک طرف بايد پاسخگوي تعداد زيادي داوطلب باشد و از طرف ديگر در رقابت با موسسات ديگر براي گرفتن مبلغ کمتر به ازاي هر تعيين رشته و جذب و سرويس دهي تعداد بيشتري از افراد، اين را تنها راه ممکن مي داند.
  علائق و توانمندي ها
نتايج تعيين رشته رايانه اي به هيچ عنوان قابل استفاده براي داوطلباني که در زندگي خود هدف دارند، نمي تواند باشد. ممکن است داوطلباني در دروسي ضعف داشته باشند و نتايج خوبي همه بر اساس نمرات کارنامه در آن دروس کسب نکرده باشند و تصميم به تحصيل در رشته اي داشته باشند که با اين دروس مرتبط است در اين صورت با کمک مشاور مي توانند ضعف ها را بررسي کنند و عليرغم ضعف نسبي فعلي در نمره ها با توجه به علاقه، رشته يا رشته هاي مورد نظر را انتخاب کنند. گروهي ديگر ممکن است که در دروس خاصي درصد نمرات بالايي داشته باشند اما علاقه کمتري به ادامه تحصيل در رشته هايي داشته باشند که بنظر مي رسد از نظر علمي در آن توانمندترند. در اين موارد معمولا انتخاب رشته رايانه اي هيچ پاسخي به داوطلب ندارد. زيرا در تعيين رشته، رايانه رشته ها را صرفا براساس توانمندي و بنيه علمي داوطلب در راس انتخابهاي خود به عنوان احتمال قبولي قرار مي دهد و درست در همين جا داوطلب بدليل نا آشنا بودن و اين حس ذاتي که اگر نمراتش بالا باشد قطعا قبول خواهد شد دقت زيادي به خرج نداده و بدليل سهولت در انتخاب، رشته هايي را بعنوان رشته هاي با اولويتهاي بالاتر انتخاب مي کند که صرفا احتمال قبولي بيشتري دارند در صورتي که نقش علاقه خود را کمتر لحاظ کرده است و اين مهمترين ضعف انتخاب رشته   رايانه اي است.
  مفهوم اولويت
داوطلبان بايد توجه داشته باشند که بررسي رشته هاي انتخابي در فرم انتخاب رشته براي قبولي توسط رايانه به ترتيب اولويت صورت مي گيرد و اگر داوطلبي در رشته هاي انتخابي از نظر درسي حداقل نمرات مورد نظر را کسب کرده باشد با بررسي رايانه از ابتداي فرم نام او بعنوان قبولي در آن رشته اعلام مي گردد. هرچند ممکن است او درانتخاب هاي بعدي رشته هايي را انتخاب کرده باشد که علاقه بيشتري به آنها داشته باشد. پس ترتيب اولويت از اين نظر بسيار مهم است و داوطلب قطعا بايد رشته هايي را که علاقه بيشتري به تحصيل در آنها دارد در صدر و اولويتهاي بالاتر قرار دهد و رشته هاي با علاقه کمتر و يا در دانشگاه دورتر از محل سکونت را در رده هاي پائين تر قرار دهد.
تفسير ديگري هم براي اولويت وجود دارد دو نفر که نمره برابري دارند ممکن است يک رشته را انتخاب کنند يکي از دو نفر در اولويت اول و ديگري مثلا در اولويت هشتاد و در اينصورت به گفته مسئولين سازمان سنجش هردو شانس برابري براي قبولي در يک رشته خواهند داشت و اگر شخصي که رشته مورد نظرش را در اولويت هشتاد انتخاب کرده حتي به اندازه کمي نمره اش بالاتر باشد در رشته مورد نظرش قبول خواهد شد و شخصي که همين رشته را در اولويت اول انتخاب کرده، به دليل پائين بودن سطح نمره قبول نخواهد شد.
  بهترين مکانيسم براي انتخاب رشته صحيح
ابتدا رشته هاي مورد علاقه و مد نظر را در شهرهاي مورد نظر از دفترچه استخراج مي کنيم و در اين راه مي توان از نظرات مشاوران مجرب و خانواده کمک گرفت. و سپس با مطالعه دقيق دفترچه راهنماي شماره 2 و يا کمک گرفتن از مشاوران مجرب که کار را ساده تر مي کنند براساس مناطق بومي مندرج دردفترچه، رشته هايي را که احتمال قبولي در شهرهاي خاصي در آن بيشتر است، مشخص کنند. توصيه کارشناسان انتخاب بيش از صد رشته و در مراحل بعد حذف رشته هاي کم اهميت تر و يا رشته هايي است که در مناطق دورتري از محل سکونت داوطلب قرار دارند. و در نهايت انتخاب يکصد رشته مورد نظر است.
در پايان داوطلب بايد يکصد رشته را صرفا براساس علاقه و شهري که براي تحصيل برمي گزيند در اولويت هاي يک تا 100 قرار دهد و بارها با دقت اين ترتيب را بررسي کند و دو، سه روز پاياني را فقط به جابجايي اولويت ها، رشته و شهرها براساس علاقه صرف کند.
واضح است که اگر داوطلبي بدليل اشتباه يک رشته کارداني را مثلا در اولويت هاي بالاتر قرار داده باشد شانس قبولي به شرط به حد نصاب رسيدن نمره اش زياد خواهد بود و احتمال قبولي در رشته هاي کارشناسي در اولويت هاي پائين کمتر خواهد شد. در اصطلاح مي گوئيم داوطلب اين رشته ها را حذف کرده است.
داوطلبان بايد توجه داشته باشند که زير گروه ها و رتبه داوطلب در زيرگروه بيان کننده وضعيت شخص از نظر آموزشي مي باشد و مشاوران عزيز هم به اين مهم بعنوان يک عامل مهم در يک انتخاب رشته تخصصي عنايت داشته باشند و تنها رتبه و نمره فرد را در يک زيرگروه که   مجموعه اي از رشته ها را شامل مي شود، ملاک عمل قرار دهند.
پس از وارد کردن يکصد رشته در فرم تعيين رشته، داوطلبان با کمک گرفتن از دوستان خود يا خانواده يک بار ديگر کد رشته ها و خانه هاي پرشده را به دقت مورد بررسي قرار دهند.
و سخن پاياني اين که اظهار نظر چند مشاور مجرب در پايان کار ضريب اطمينان کار انجام شده توسط داوطلب را بيشتر مي کند.
 
معرفي رشته حسابداري

موضوع اين رشته تحصيلي
حسابداري يک سيستم است که در آن فرآيند جمع آوري، طبقه بندي، ثبت، خلاصه کردن اطلاعات و تهيه گزارشهاي مالي و صورتهاي حسابداري در شکل ها و مدلهاي خاص انجام مي گيرد. تا افراد ذي نفع درون سازماني مثل مديران سازمان و يا برون سازماني مثل بانک ها، مجتمع عمومي سازمان مورد نظر و يا مقامات مالياتي بتوانند از اين اطلاعات استفاده کنند. به همين دليل فردي که تحصيلات دانشگاهي ندارد، بيشتر دفتردار است تا حسابدار. چرا که گزارشهاي اين دسته از افراد مطابق استاندارد نيست و پردازش کافي نمي شود و بيشتر تراز حسابها مي باشد. براي مثال يک حسابدار تجربي نمي تواند بين دارايي کوتاه مدت و بلند مدت تفاوت قائل شود و يا نمي داند که چگونه بايد معاملات ارزي را در دفاتر ثبت کرد.
از سوي ديگر يک حسابدار متخصص، در آينده مي تواند مدير مالي يک سازمان يا شرکت گردد يعني مي تواند به مديريت يک شرکت ايده بدهد که منابع موجودش را در چه راههايي سرمايه گذاري نمايد تا استفاده بهينه کند و يا اگر شرکت به منابع مالي جديد نياز داشت يک مدير مالي بر اساس دانش آکادميک خود مي تواند بگويد که از چه طريقي بايد تامين مالي کرد و مجموع اين فعاليت ها خارج از توانايي يک حسابدار تجربي است.
  توانايي هاي لازم
رشته حسابداري از جمله رشته هايي است که از داوطلبان سه گروه آزمايشي رياضي و فيزيک، علوم تجربي و علوم انساني دانشجو مي پذيرد و در آزمون هر سه گروه نيز درس رياضي به عنوان مهمترين درس اين رشته مطرح است. در واقع داشتن شم رياضي در رشته حسابداري از اهميت بسياري برخوردار است. همچنين يک حسابدار بايد بتواند بخوبي گزارش کارهاي خود را ارائه دهد. بنابراين بايد در ادبيات فارسي مسلط بوده و نگارش خوبي داشته باشد. دانشجوي اين رشته بايد تحمل ساعتها کار در پشت يک ميز و صندلي و سروکار داشتن با اعداد و ارقام را داشته باشد. همچنين بايد دقيق و منظم باشد تا در جمع بندي اعداد و ارقام دچار مشکل نگردد.
  موقعيت شغلي در ايران
فرصت هاي شغلي يک حسابدار بسيار گسترده است و از پايين ترين سطح تا بالاترين سطح را در بر مي گيرد. و با وجود اين که در دانشگاهاي مختلف کشور اعم از دولتي، غيرانتفاعي و آزاد، دانشجويان بسياري در رشته حسابداري تدريس مي کنند اما تعداد فارغ التحصيلان بيکار اين رشته از بيشتر رشته  ها کمتر است. چون از يک موسسه کوچک گرفته تا بزرگترين کارخانه هاي کشور حداقل براي تهيه اظهارنامه مالياتي به حسابدار نيازمند هستند. 
  درس هاي اين رشته در طول تحصيل
دروس پايه:
روانشناسي عمومي، جامعه شناسي، اصول علم اقتصاد، رياضيات پايه، رياضيات کاربردي، آمار کاربردي، مباني کاربرد کامپيوتر، پژوهش و عمليات، مديريت توليد، حقوق بازرگاني، پول و ارز بانکداري، مباني سازمان مديريت، توسعه اقتصادي، ماليه عمومي، روش تحقيق.
دروس اصلي و تخصصي:
اصول حسابداري، حسابداري ميانه، حسابداري پيشرفته، حسابداري صنعتي، حسابرسي، حسابداري مالياتي، اصول تنظيم و کنترل بودجه، مديريت مالي، مباحث جاري حسابداري، متون حسابداري.


نسخه چاپي ارسال به دوستان
 
ورزشي و قلمرو ورزش
سياسي و سياسي خارجي
دريچه هنر
مرز پرگهر
دانش و پژوهش
خبر دانشگاه
آموزش و سنجش
اقتصاد و بازار
گزارش تصويري روز
آگهي هاي روزنامه آفرينش
صفحه اصلی - شناسنامه آفرینش - آرشیو آفرینش - ارتباط با ما - درخواست اشتراک - پیوندها - جستجوی پیشرفته